Παιδικά ρούχα - Πακέτα Βάπτισης Papillonkids.gr

ΑΕΠΟ για το Χιονοδρομικό στο Σέλι μετά από εννέα χρόνια "παρανομίας"

 

Το Χιονοδρομικό Κέντρο στο Σέλι μπορεί να μην είναι το γνωστότερο της χώρας ή της Βόρειας Ελλάδας, είναι όμως το παλαιότερο και προορισμός για χιλιάδες επισκέπτες. Αυτό που πολλοί δεν γνωρίζουν είναι ότι λειτουργούσε «παράτυπα» από το 2009, με πλήρη αδυναμία νόμιμης λειτουργίας το τελευταίο διάστημα. Πρόκειται για μία από τις τραγελαφικές ιστορίες γραφειοκρατικής τρέλας του Ελληνικού Δημοσίου που ταλαιπωρεί μια ολόκληρη περιοχή για την αδειοδότηση μιας… δημόσιας υποδομής και επιχείρησης! Δηλαδή Γιάννης κερνάει, Γιάννης πίνει, αλλά κοντεύει να πεθάνει από ασιτία και αφυδάτωση!

Το Εθνικό Χιονοδρομικό Κέντρο Σελίου είναι το πρώτο οργανωμένο χιονοδρομικό κέντρο της Χώρας. Λειτουργεί από το 1934, χρονιά που οργανώθηκαν οι πρώτοι Πανελλήνιοι Αγώνες Χιονοδρομίας. Το 1955 τοποθετήθηκε ο πρώτος αναβατήρας της χώρας (εναέρια καρέκλα μήκους 750μ) που έφτανε σε υψόμετρο 1600μ ενώ το έτος 1968 επεκτάθηκε κατά 500μ φτάνοντας σε υψόμετρο 1730μ. Το συγκεκριμένο έργο συνέβαλε ουσιαστικά και πολυδιάστατα μέχρι σήμερα στην ανάπτυξη της ευρύτερης περιοχής της Βέροιας. Σε νομικό – διοικητικό επίπεδο, το Ε.Χ.Κ Σελίου ιδρύθηκε με το υπ’ αριθμ. 57/19.01.1972 Βασιλικό Διάταγμα (ΦΕΚ 19/ τΑ΄/4-2-1972) και τη λειτουργία του τη διέπουν οι διατάξεις του υπ΄αριθμ. 218/06.10.2006 Προεδρικού Διατάγματος (ΦΕΚ 220/τΑ΄/13-10- 2006). Αποτελεί δε Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου (παρ. 1 άρθρο 4 Π.Δ.218/06.10.2006). Το Χιονοδρομικό κέντρο εκσυγχρονίστηκε το 2007 όσον αφορά τον εξοπλισμό του, ενώ το 2010 προστέθηκε ένας μεγάλος χώρος parking. Και έκτοτε μπήκε σιγά – σιγά στα προβλήματα…

Ιστορικό ανομίας και παρατυπίας

Πριν προχωρήσουμε στην αναφορά των παρατυπιών, των παρανομιών και των παραλόγων, οφείλουμε να τονίσουμε ότι μιλάμε για ένα υφιστάμενο από το 1934 χιονοδρομικό κέντρο, που αναφέρεται ρητά και συμπίπτει με τον Περιφερειακό Χωροταξικό Σχεδιασμό τόσο της Κεντρικής Μακεδονίας όσο και του Τουρισμού για όλη τη χώρα. Αλλά αυτό φαίνεται ότι τελικά δεν αρκεί…

Όπως επισημαίνεται ρητά στην ΑΕΠΟ που αποκαλύπτει σήμερα η Greenagenda, το Εθνικό Χιονοδρομικό Κέντρο Σελίου λειτουργεί από το 2009 χωρίς εγκεκριμένη ΑΕΠΟ, καθώς η προηγούμενη έγκριση είχε δοθεί από το τότε ΥΠΕΕΧΩΔΕ το 1999 για δέκα χρόνια και έληξε το 2009. Και από τότε, εδώ και εννέα χρόνια δηλαδή, για διαφόρους λόγους, η διοίκηση του φορέα δεν κατάφερε να αδειοδοτήσει πλήρως το χιονοδρομικό.

Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά στα λαμβάνοντας υπόψιν της νέας ΑΕΠΟ, το Χιονοδρομικό του Σελίου είχε λάβει την «με απ. πρωτ. οικ. 67956/14.6.99 Κοινή Απόφαση ΥΠΕΧΩΔΕ – Υπ. Ανάπτυξης – Υπ. Γεωργίας για την «Έγκριση Περιβαλλοντικών Όρων για την επέκταση, τον εκσυγχρονισμό των εγκαταστάσεων και τη λειτουργία του Εθνικού Χιονοδρομικού Κέντρου Σελίου, σε έκταση 4.540 στρεμ. στην Κοινότητα Κάτω Βερμίου του Νομού Ημαθίας», η ισχύς της οποίας έληξε στις 31.12.2009»…

Σημειώνουμε ότι η έλλειψη ΑΕΠΟ και ακολούθως άδειας λειτουργίας, λόγω έλλειψης εν ισχύ ΜΠΕ, δημιουργούσε όλα αυτά τα χρόνια σοβαρά νομικά προβλήματα, μεταξύ άλλων και το ότι το Υφυπουργείο Αθλητισμού δεν δέχονταν να χρηματοδοτήσει έναν φορέα χωρίς άδεια λειτουργίας!

Παράλληλα σημειώνουμε ότι παρά το γεγονός ότι το Χιονοδρομικό είχε οικοδομική άδεια για τις εγκαταστάσεις του από το Δεκέμβριο του 1998, από το Τμήμα Πολεοδομίας, της Διεύθυνσης Τεχνικών Υπηρεσιών της Νομαρχιακής Αυτοδιοίκησης Ημαθίας, είχε παράλληλα και σωρεία πολεοδομικών αυθαιρεσιών! Για αυτό τον λόγο προστέθηκε ειδική μνεία (τόσο για το Σέλι όσο και για άλλα χιονοδρομικά κέντρα) στον «νόμο Καλαφάτη» για τα αυθαίρετα το 2013, με βάση την οποία έγιναν δύο ταχτοποιήσεις αυθαιρέτων του Χιονοδρομικού κέντρου , τον Γενάρη του 2014.

Επίσης, το Χιονοδρομικό στο Σέλι δεν είχε καν άδεια επέμβασης στη δασική περιοχή! Αυτό είναι το βασικό, το πρώτο, το κύριο δικαιολογητικό σε κάθε επένδυση σε δασική περιοχή. Η λύση δόθηκε με τον νόμο 4280/2014 (και τις τροποποιήσεις του) ο οποίος θυμίζουμε ότι είχε κατηγορηθεί ως δασοκτόνος ακριβώς για τις δυνατότητες επέμβασης που έδινε σε δημόσιες δασικές εκτάσεις, μεταξύ των οποίων και τα χιονοδρομικά κέντρα, με ευνοϊκούς όρους., Χωρίς αυτές τις ρυθμίσεις του 2014 και τις αντίστοιχες του 2017, το Σέλι θα έπρεπε να χαρακτηριστεί ως δασικό αυθαίρετο,, να αποβληθεί ο φορέας, να κατεδαφιστούν όλες οι εγκαταστάσεις και να αναδασωθεί! Πλέον, η ΑΕΠΟ έχει τον ρόλο έγκρισης επέμβασης και αναλυτικότερα μένει να εκδοθεί πληροφοριακή πράξη του αρμόδιου Δασάρχη για να αποκατασταθεί η νομιμότητα.

Όλα αυτά δεν είναι πρωτόγνωρα σε παλαιές δημόσιες υποδομές, συμβαίνουν και σε πολλές άλλες περιπτώσεις, καθώς μέχρι τη δεκαετία του 1980, όταν προοδευτικά άρχισε να αλλάζει η νομολογία και η νοοτροπία της δημόσιας διοίκησης, οι υποδομές και οι εταιρείες του δημοσίου θεωρούσαν και έπρατταν σαν να είναι οι ίδιοι το κράτος. Αυτό όμως που συμβαίνει στο Σέλι συγκεντρώνει σχεδόν όλες τις παρατυπίες του δημοσίου…

Προκειμένου να δικαιολογηθούν τα αδικαιολόγητα στους πολίτες της περιοχής, διάφοροι «ανευθυνο-υπεύθυνοι», εκλεγμένοι ή διορισμένοι, τα τελευταία χρόνια είχαν φθάσει να ισχυριστούν ότι για την παράνομη λειτουργία φταίει η… Ευρωπαϊκή Ένωση που ζητά να υπάρχουν εγκεκριμένες ΜΠΕ και αποφάσεις και για τα χιονοδρομικά έργα, όπως για κάθε είδους έργο ή δραστηριότητα, όπου και αν γίνεται! Και μάλιστα έλεγαν το αστείο επιχείρημα ότι η οδηγία της ΕΕ που εντάσσει τα χιονοδρομικά κέντρα στην περιβαλλοντική νομοθεσία έχει προκύψει από παρεμβάσεις και πιέσεις γειτονικών χωρών που «ζηλεύουν» το Σέλι και την Ελλάδα!

Παράλληλα με όλα τα ανωτέρω, τα οποία σταδιακά συσσωρεύτηκαν, υπήρξε αποψίλωση προσωπικού, οικονομικά προβλήματα και διοικητικές αναταράξεις που οδήγησαν τον φορέα σχεδόν στο κλείσιμο, καθώς πολλά από αυτά ήταν αλληλένδετα με την αδυναμία αδειοδότησης.

Τα παράλογα του Σελίου

Πραγματικά, τα γραφειοκρατικά παράλογα του δημοσίου στο Σέλι δεν έχουν τελειωμό, καθώς δεν είναι μόνο η σχεδόν «χαμένη» 10ετία χωρίς έγκριση περιβαλλοντικών όρων. Υπάρχουν και άλλα «παλαβά»:

  • Είναι το παλαιότερο αθλητικό χιονοδρομικό κέντρο της χώρας αλλά για χρόνια δεν έχει άδεια.
  • Επειδή είναι αθλητικό εποπτεύεται από τη Γενική Γραμματεία Αθλητισμού και η Αυτοδιοίκηση κάθε βαθμού δεν έχει κανένα ρόλο.
  • Για να λειτουργήσει νόμιμα χρειάστηκε ρητή διάταξη νόμου το 2013-2014 (όπως και άλλα χιονοδρομικά) που τα αναφέρει ως «νομίμως υφιστάμενα» για να «τελειώσουν» οι νομικές εκκρεμότητες. Αλλά δεν…
  • Για να λειτουργήσει προσωρινά χωρίς ΑΕΠΟ, έγινε νέα φωτογραφική, χαριστική νομοθετική ρύθμιση με τροπολογία, όπου προβλέπεται μεταβατική νόμιμη λειτουργία με την κατάθεση της ΜΠΕ χωρίς αναμονή για την έγκριση!
  • Είναι σε μια έκταση σαφώς και κυρίως δασική, χιλιάδων στρεμμάτων εκτός από… 64 τετραγωνικά που δεν είναι δασικά!
  • Οι δασικές υπηρεσίες, κεντρικά και στην περιοχή, διαφωνούσαν για την ερμηνεία του δασικού νόμου και ιδιαίτερα για το εάν το υφιστάμενο κτίριο πολλαπλών χρήσεων του ΕΟΤ εντός του Χιονοδρομικού εξυπηρετεί το Χιονοδρομικό και άρα είναι νόμιμο ή αν είναι παράνομο αφού δεν είναι «χιονοδρομικό» και επομένως είναι δασικό αυθαίρετο! Του ΕΟΤ…
  • Διοικείται από «Επιτροπή» και απέκτησε ετεροχρονισμένα χαρακτήρα Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου.
  • Το ΝΠΔΔ όμως δεν είχε, φυσικά, αρκετό προσωπικό για να λειτουργήσει ένα χιονοδρομικό κέντρο – έφτασε να έχει μόλις 2 τεχνικούς για τους αναβατήρες και κανέναν διοικητικό υπάλληλο, δηλαδή δεν μπορούσε καν να εκδώσει ένα έγγραφο ή προϋπολογισμό!
  • Οι συζητήσεις, επί δεκαετίες, για να περάσει η διαχείριση (όχι η ιδιοκτησία, καθώς είναι δασικής μορφής) σε ιδιώτες ή στον Δήμο, δεν έχουν ποτέ ολοκληρωθεί.
  • Στην ευρύτερη ορεινή περιοχή υπάρχει και πολύ μικρότερο ιδιωτικό χιονοδρομικό κέντρο το οποίο προσπαθεί να «κερδίσει» στον ανταγωνισμό με το μεγαλύτερο δημόσιο αλλά δεν έχει τις δυνατότητες «ειδικών νομοθετικών ρυθμίσεων» που έχει ένας φορέας του δημοσίου.

Πολλά από τα ανωτέρω γίνονται κατανοητά αν ανατρέξει κανείς στα 64 «λαμβάνοντας υπόψιν» έγγραφα και αναφορές σε νόμους και υπουργικές αποφάσεις, που συνοδεύουν την ΑΕΠΟ και στα ακόμη περισσότερα από 30 άλλα έγγραφα που υπονοούνται ή αναφέρονται ακροθιγώς στην ίδια απόφαση! Δηλαδή οι αρμόδιοι υπάλληλοι και οι μελετητές επεξεργάστηκαν σχεδόν μια εκατοστή έγγραφα για το τυπικό της νομιμοποίησης της απόφασης έγκρισης περιβαλλοντικών όρων, από τα οποία λιγότερο από τα 10 έχουν επί της ουσίας περιβαλλοντικούς όρους από συναρμόδιες υπηρεσίες!

Το πρόβλημα της ΜΠΕ και η λύση του Δήμου

Κάθε διοίκηση που αναλάμβανε μετά το 2009 στο Χιονοδρομικό διαπίστωνε ότι χρειάζεται ΑΕΠΟ και ότι δεν έχει άδεια. Και προσέφευγε στο Υπουργείο Αθλητισμού ή Τουρισμού για ειδική ρύθμιση. Καμία τέτοια ρύθμιση όμως δεν μπορούσε να ξεπεράσει τον σκόπελο της περιβαλλοντικής αδειοδότησης – ιδίως σε περιοχή κοινοτικής σημασίας. Πάντως είναι απορίας άξιο γιατί δεν προκρίθηκε το σενάριο ανανέωσης της ΑΕΠΟ αμέσως μετά τον εκσυγχρονισμό του 2007. Λόγω όμως της προοδευτικής αλλαγής της νομοθεσίας και ιδίως μετά το 2011 ειδικά της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, η σύνταξη νέας ΜΠΕ και η έγκριση ΑΕΠΟ για μια τόσο μεγάλη εγκατάσταση δυσκόλεψε. Και ο φορέας δεν είχε καμία τεχνογνωσία. Και το κόστος ήταν μεγάλο. Οπότε όλοι σήκωναν τα χέρια ψηλά και ζητούσαν «πολιτική λύση».

Τελικά ο Δήμος Βέροιας είναι αυτός που έβαλε πραγματικά πλάτη τα τελευταία χρόνια και έλυσε τα βασικά προβλήματα. Και αυτά ήταν η σύνταξη της ΜΠΕ και η διαχείριση των αστικών λυμάτων.

Σημειώνουμε ότι παλαιότερα ο Δήμος είχε ενδιαφερθεί να αναλάβει ο ίδιος το Χιονοδρομικό και είχε ζητήσει να του μεταφερθεί η αρμοδιότητα και η ιδιοκτησία αλλά κάτι τέτοιο δεν είχε προχωρήσει από τις εκάστοτε κυβερνήσεις κυρίως λόγω έλλειψης οριστικού δασικού χάρτη αλλά και για άλλους λόγους, διαφορετικούς κάθε φορά.
Το τελευταίο διάστημα, με τα προβλήματα που είχαν δημιουργηθεί φαίνεται ότι η δημοτική αρχή αντιλήφθηκε ότι ο τουρισμός μειώνεται χωρίς την πλήρη λειτουργία του Χιονοδρομικού και έτσι αποφάσισε να στηρίξει δυναμικά. Και ανέλαβε με προγραμματική σύμβαση να συνδράμει με τις τεχνικές υπηρεσίες στη σύνταξη και υποβολή της ΜΠΕ και μέσω της ΔΕΥΑ στην επίλυση του προβλήματος των λυμάτων.

Οι εργασίες που εκκρεμούν

Ένας ακόμη λόγος που χρειάζονταν επειγόντως νέα ΜΠΕ και ΑΕΠΟ ήταν ότι εκκρεμούσαν και αναγκαία έργα. Το βασικό, που ελάχιστοι ασχολήθηκαν, ήταν το ζήτημα των υγρών αποβλήτων, η διαχείριση των οποίων αποτελούσε και προϋπόθεση περιβαλλοντικής αδειοδότησης. Αλλά και εργασίες ανακαίνισης και ολοκλήρωσης των άλλων κτιριακών εγκαταστάσεων. Τα βασικότερα προτεινόμενα νέα έργα περιλαμβάνουν:

1. Ολοκλήρωση του κτιρίου πολλαπλών χρήσεων του ΕΟΤ, για την κατασκευή χώρων καταστημάτων εκμίσθωσης ειδών χιονοδρομίας, εστίασης, φιλοξενίας, γραφείων στον όροφο και αποθηκών στο υπόγειο. Η κατασκευή του ξεκίνησε, βάσει της υπ’ αριθμ. 288/1998 οικοδομικής άδειας του Τμήματος Πολεοδομίας – Δ/νση Τεχνικών Υπηρεσιών – Ν.Α. Ημαθίας. Ολοκληρώθηκαν οι εργασίες κατασκευής σκελετού του κτηρίου και του δυτικού τμήματος του ορόφου, ενώ το υπόλοιπο κτήριο στο κεντρικό και ανατολικό τμήμα του παρέμεινε ημιτελές. Πρέπει να γίνουν οι λοιπές εργασίες Π/Μ και Η/Μ για την ολοκλήρωση του κτηρίου. Λειτουργεί (με εκμίσθωση) το μπροστινό (δυτική πλευρά) τμήμα του, ως χώρος καταστημάτων ειδών και σχολών χιονοδρομίας. Με δεδομένες τις τρέχουσες οικονομικές συγκυρίες, δεν είναι βέβαιο ότι θα διασφαλιστούν οι απαραίτητες πιστώσεις για την ολοκλήρωση των εργασιών.

2. Κατασκευή αγωγού αποχέτευσης από τη βάση του Χ/Κ προς το δίκτυο αποχέτευσης του οικισμού Κάτω Βερμίου, το οποίο συνδέεται με την υφιστάμενη ΕΕΛ Κάτω Βερμίου, μέσω Κεντρικού Αποχετευτικού Αγωγού. Προτείνεται, δηλαδή, η κατάργηση όλων των υφιστάμενων βόθρων συγκέντρωσης λυμάτων από τις κτηριακές εγκαταστάσεις της Βάσης του Χ/Κ. Ο προτεινόμενος αποχετευτικός αγωγός (πλαστικός HDPE ή PVC) θα έχει μήκος περίπου 2.000 μ. και θα εγκατασταθεί παραπλεύρως του βασικού δρόμου σύνδεσης του Χ/Κ με τον οικισμό Κ. Βέρμιο.

3. Ανακατασκευή/Ανακαίνιση χώρων WC, που υπάρχουν τόσο στο χώρο του εστιατορίου – καφέ στη βάση του Χ/Κ, όσο και των χώρων στο Καφέ/Μπαρ στην κορυφή και στο χώρο χιονοδρομίας στο Αρσούμπασι, για τη βελτίωση των υπηρεσιών προς τους χιονοδρόμους και τους επισκέπτες.

Σημειώνουμε ότι το βασικό περιβαλλοντικό πρόβλημα για την έγκριση της ΜΠΕ με βάση την υφιστάμενη εθνική νομοθεσία και τις κοινοτικές οδηγίες είναι η διαχείριση των αστικών λυμάτων του Χιονοδρομικού Κέντρου. Και αυτό γιατί τα αστικά λύματα (τουαλέτες, μαγειρεία κλπ) οδηγούνται στα δύο (2) υφιστάμενα συστήματα σηπτικού – απορροφητικού βόθρου. Με τη νέα ΜΠΕ εναρμονίζεται αυτή η πραγματικότητα με τη νομοθεσία και υποχρεώνεται ο φορέας να μετατρέψει τους απορροφητικούς βόθρους σε σηπτικές-στεγανές δεξαμενές, κατόπιν στεγάνωσης των απορροφητικών τους διαμερισμάτων. Ακολούθως, για ένα μεταβατικό διάστημα, η εκκένωση των δεξαμενών θα γίνεται με βυτιοφόρα και τα λύματα θα μεταφέρονται για επεξεργασία στην Εγκατάσταση Επεξεργασία Λυμάτων Βέροιας, όπως έχει δεχθεί εγγράφως η Δημοτική Επιχείρηση Ύδρευσης – Αποχέτευσης Βέροιας. Μετά την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής του αποχετευτικού δικτύου του οικισμού της Τοπικής Κοινότητας Κάτω Βερμίου (Σέλι), το Χιονοδρομικό θα συνδεθεί με αυτό το δίκτυο, όπως βεβαιώνει και η αρμόδια ΔΕΥΑ Βεροίας.

Το 1/3 του Χιονοδρομικού εντός Natura

Μέρος της περιοχής που εξετάζεται στη ΜΠΕ του Χιονοδρομικού Σελίου, εντάσσεται στην Περιοχή Natura 2000 με την ονομασία “Όρος Βέρμιο”, η οποία εντάχθηκε στο δίκτυο το 1997, με κωδικό «GR1210001», έχει χαρακτηριστεί ως Τόπος Κοινοτικής Σημασίας (ΤΚΣ) (Sites of Community Importance - SCI) και καταλαμβάνει έκταση 25,555,13 εκτάρια. Η περιοχή περιλαμβάνει 12 προστατευόμενα είδη καθώς και 12 προστατευόμενους τύπους οικοσυστημάτων. Η έκταση του ΕΧΚΣ που βρίσκεται εντός της περιοχής Natura είναι περίπου 7.400 στρ., ήτοι το 31,2% της συνολικής έκτασής του. Τμήμα του Χώρου Χιονοδρομίας του Χ/Κ έκτασης 697,4 στρ, εντάσσεται στον οικότοπο με κωδ. 6170 (αλπικοί ασβεστούχοι λειμώνες) της περιοχής NATURA. Διευκρινίζεται ότι ο Χώρος Χιονοδρομίας είναι συνολικά 2.235 στρ., ενώ ο οικότοπος 6170 συνοικά στην περιοχή Natura είναι 45.000 στρ. Τμήμα της Βάση του Χ/Κ έκτασης 42,9 στρ, εντάσσεται σε οικότοπο με κωδ. 1050 (οικισμοί) της περιοχής Natura. Διευκρινίζεται ότι η βάση του Χ/Κ είναι συνολικά 134,8 στρ. Πρέπει να επισημανθεί ότι το ΕΧΚΣ έχει χωροθετηθεί και λειτουργεί πολλά έτη πριν τον καθορισμό των προστατευόμενων περιοχών Natura, από το Υπουργείο Περιβάλλοντος, που έγινε την περίοδο 1994-1996. Γι΄ αυτό άλλωστε η άμεση περιοχή μελέτης, από το ΕΧΚΣ μέχρι και τον οικισμό Κ. Βερμίου, ουσιαστικά (στο μεγαλύτερό της τμήμα) εξαιρείται από την περιοχή Natura Όρος Βέρμιο GR1210001, ενώ και το τμήμα της Βάσης του Χ/Κ που βρίσκεται εντός της Natura εντάσσεται σε οικότοπο με κωδ. 1050 (οικιστική χρήση).

Ιδιοκτησιακό και δασικός χαρακτήρας

Σύμφωνα με την εγκεκριμένη ΜΠΕ και την ΑΕΠΟ, ο χώρος χιονοδρομίας του ΕΧΚΣ αναπτύσσεται εξ ολοκλήρου εντός δασών και δασικών εκτάσεων. Συγκεκριμένα η εν λόγω έκταση περιέχει τμήματα από τα ακόλουθα:

Α) Δημόσια δασική έκταση που ανήκει στο Υπουργείο Οικονομικών – Δ/νση Απαλλοτριώσεων & Ακίνητης Περιουσίας (ΔΑΑΠ) με δικαίωμα συγκυριότητας εξ αδιαιρέτου κατά το ¼ σε 91 κατοίκους της κοινότητας Κουμαριάς. Αποτελεί το υπό την επωνυμία Αρσούμπαση ανταλλάξιμο δασόκτημα με Α.Κ 1584.
Β) Δασόκτημα Βολάδα. Πρόκειται για ιδιωτική δασική έκταση.
Γ) Δημόσια δασική έκταση. Η έκταση αυτή παραχωρήθηκε στην κοινότητα Κάτω Βερμίου για κοινή χρήση όλων των κατοίκων, σύμφωνα με τις 232/1957 & 1311/1962 Αποφάσεις της Β΄ Επιτροπής Απαλλοτριώσεων Βέροιας
Δ) Δημόσια δασική έκταση. Η έκταση διεκδικείται από το Συνεταιρισμό «Μικρός Μεράς» Κάτω Βερμίου
Ε) Ιδιωτική δασική έκταση που ανήκει στο Συνεταιρισμό «Μικρός Μεράς» Κάτω Βερμίου, με συγκυριότητα του Δημοσίου εξ αδιαιρέτου κατά το 1/8.
ΣΤ) Έκταση η οποία έχει απαλλοτριωθεί υπέρ του Δημοσίου με την Τ.Υ 1293/19-4-1988 Απόφαση Νομάρχη Ημαθίας (πρόκειται για έκταση 15 στρ., όπου έχει κτιστεί το κτίριο πολλαπλών χρήσεων του ΕΟΤ και βάσει του Ε3 Εγγράφου του Παραρτήματος ανήκει ιδιοκτησιακά στον ΕΟΤ)
Ζ) Έκταση που δεν εποπτευόταν ποτέ, ούτε εποπτεύεται σήμερα από τη Δασική Υπηρεσία (μη δασική) στα πλαίσια της Δασικής Νομοθεσίας (πρόκειται για την έκταση που έχει κατασκευαστεί το 2009 ο χώρος στάθμευσης από τη Ν.Α. Ημαθίας).

Επισημαίνεται ότι η περιοχή καλύπτεται από χορτολίβαδα της αλπικής - υποαλπικής ζώνης, με χαρακτηριστικό γνώρισμα την απουσία ψηλής (δενδρώδους) βλάστησης και μόνο στα βορειοδυτικά του όρια παρουσιάζονται αποσπασματικά συστάδες οξιάς. Δασικά υπάγεται στο Δασαρχείο Νάουσας και στη Δ/νση Δασών Ν. Ημαθίας.

Πρέπει να αναφερθεί ότι η περιοχή του ΕΧΚΣ, στο σύνολό της είναι διαχρονικά, εκτός διαχειριζόμενης δασοκομικά περιοχής. Ακόμη και το νότιο τμήμα του Χ/Κ, όπου έγινε η επέκτασή του μετά το 2000 και η περιοχή εντάσσεται στην περιοχή του συνιδιόκτητου δάσους Δημοσίου και Κουμαριάς, έχει παύσει να διαχειρίζεται δασοκομικά από το 1978. Στην περιοχή δεν υπάρχουν αναδασωτέες εκτάσεις.

Τα χιονοδρομικό στο Σέλι με λίγα λόγια

 

Το Εθνικό Χιονοδρομικό Κέντρο Σελίου (ΕΧΚΣ) είναι το πρώτο οργανωμένο χιονοδρομικό κέντρο της Ελλάδος και οι εγκαταστάσεις του αναπτύσσονται σε έκταση συνολικής επιφάνειας 23.696 στρεμμάτων, σε υψόμετρο από 1530 έως 1890 μέτρα, στις Νοτιοδυτικές πλαγιές του όρους Βερμίου, στον Νομό Ημαθίας. Οι πρώτοι αγώνες χιονοδρομίας στο χώρο, έχουν γίνει κατά το έτος 1934-35, σύμφωνα με ιστορικά στοιχεία. Το 1955 έχει εγκατασταθεί ο πρώτος εναέριος αναβατήρας σε χιονοδρομικό κέντρο (750 μ.) της χώρας - στη θέση όπου σήμερα βρίσκεται ο αναβατήρας Φίλιππος - που έφτανε σε υψόμετρο 1.600 μ., ενώ το 1968 επεκτάθηκε κατά 500 μέτρα, φτάνοντας σε υψόμετρο 1.730 μ. Στις 4 Φεβρουαρίου 1972 με το υπ΄ αριθμ. 58 Βασιλικό Διάταγμα (ΦΕΚ 19/Α), ιδρύεται το Χ/Κ Σελίου, που χαρακτηρίζεται ‘’Εθνικό Στάδιο’’, με την ονομασία "Εθνικό Χιονοδρομικό Κέντρο Σελίου". Είναι Νομικό Πρόσωπο Δημοσίου Δικαίου και εποπτεύεται από την Γενική Γραμματεία Αθλητισμού του Υπουργείου Πολιτισμού & Αθλητισμού. Η υφιστάμενη κατάσταση του ΕΧΚΣ, όπως παρουσιάζεται στην ΜΠΕ, υπάρχει από το 2007, όταν ολοκληρώθηκε η αντικατάσταση και ο εκσυγχρονισμός όλων των παλαιών αναβατήρων και η εγκατάσταση των νέων με την παράλληλη επέκταση των πιστών χιονοδρομιών στην νότια πλευρά προς την Κορυφή Αρσούμπαση. Το 2010 ολοκληρώθηκε η κατασκευή του νέου χώρου στάθμευσης, στη βάση του Χιονοδρομικού.

Το ΕΧΚΣ, εκτείνεται σε μία έκταση 23.696 στρ., εκ των οποίων τα 134.790,87 τ.μ. αποτελούν τη Βάση του Χ/Κ και τα 2.234.757,44 τ.μ. αποτελούν το Χώρο Χιονοδρομίας. Βρίσκεται σε υψόμετρο από 1.530 μ. έως 1.890 μ., Στις ημέρες αιχμής, η συνολική δυναμικότητα του Χ/Κ Σελίου ανέρχεται τυπικά στους 5.000 χιονοδρόμους και επισκέπτες.

Έχει εγκατεστημένους 11 σύγχρονης κατασκευής αναβατήρες: 1 διθέσιο εναέριο, 6 μονοθέσιους συρόμενους και 4 baby lifts. Την περίοδο 2000-2007, οι υφιστάμενοι τότε αναβατήρες είτε ανακατασκευάστηκαν είτε αντικαταστάθηκαν και επιπλέον εγκαταστάθηκαν νέοι. Η παρούσα συνολική ονομαστική δυναμικότητα του Χ/Κ, ως προς την εξυπηρέτηση χιονοδρόμων, ανέρχεται στους 6.500 άτομα/ώρα για τους κύριους αναβατήρες ενηλίκων και ακόμη 1.150 άτομα/ώρα για τους αναβατήρες αρχαρίων & παιδιών (baby-lifts).

Διαθέτει επίσης συνολικά 19 πίστες καταβάσεων, με ανάλογους βαθμούς δυσκολίας, από τις οποίες 5 κόκκινες (δύσκολη διαδρομή), 8 μπλε (εύκολη διαδρομή) και 4 πράσινες (πολύ εύκολη διαδρομή). Επίσης διαθέτει 2 πίστες δρόμων αντοχής (Lang-Lauf) μία ερασιτεχνική μία αγωνιστική, καθώς και 1 ειδική πίστα snowboard.

Η υποστήριξη της λειτουργίας του Χ/Κ γίνεται από στόλο χιονοστρωτήρων και αποχιονιστικών μηχανημάτων. Στη Βάση του Χ/Κ, υπάρχουν οι εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης των επισκεπτών και χιονοδρόμων, που περιλαμβάνουν χώρους εστίασης, εγκαταστάσεις στάθμευσης οχημάτων και εγκαταστάσεις υποστήριξης της λειτουργίας όπως μηχανοστάσιο, διοικητήριο, ιατρείο, κτήριο υποσταθμού ηλ. ενέργειας, κλπ. Μικρότερη δυναμικότητας εγκαταστάσεις εξυπηρέτησης των χιονοδρόμων υπάρχουν και στην κορυφή του Χ/Κ που περιλαμβάνουν σαλέ/καφέ, χώρους υγιεινής, αλλά και λοιπές υποστηρικτικές εγκαταστάσεις όπως υδατοδεξαμενές νερού, κτήριο υποσταθμού ηλ. ενέργειας, οικίσκοι αναβατήρων. Στη Βάση του ΕΧΚΣ, αλλά εκτός των ορίων του, λειτουργούν δύο οργανωμένα Ορειβατικά Καταφύγια, του Συλλόγου Χιονοδρόμων - Ορειβατών (ΣΧΟ) Βέροιας δυναμικότητας 120 κλινών και το Ορειβατικού Συλλόγου (ΕΟΣ) Θεσσαλονίκης δυναμικότητας 70 κλινών. Επίσης υπάρχει ένας Ιδιωτικός ξενώνας (Platistas Chalet), δυναμικότητας 10 κλινών, με υπηρεσίες καφέ-μπαρ, ιδιοκτησίας Στ. Πλατίτσα.

Το 2010 η τότε Νομαρχία Ημαθίας ολοκλήρωσε την κατασκευή ενός νέου χώρου στάθμευσης οχημάτων στη βόρεια πλευρά του. Ο χώρος αυτός δύναται να εξυπηρετήσει μέχρι 600 οχήματα και 18 λεωφορεία. Μπροστά από το κτήριο του ΕΟΤ, υπάρχει επίσης ασφαλτοστρωμένος χώρος, ο οποίος και χρησιμοποιείται ως χώρος στάθμευσης οχημάτων, με δυνατότητα εξυπηρέτησης περίπου 200 οχημάτων.

Σε ετήσια βάση κατά την περίοδο λειτουργίας του Χ/Κ απασχολούνται άμεσα περί τα 60 άτομα. Έμμεσα, όμως, από τις λοιπές υποστηρικτικές δραστηριότητες, τόσο της χιονοδρομίας, όσο και της υποστήριξης των επισκεπτών και της ανάγκης για νέα υλικά – πρώτες ύλες και προϊόντα, δημιουργούνται αρκετές επιπλέον θέσεις εργασίες. Το κέντρο προσελκύει σημαντικό αριθμό επισκεπτών που βοηθάει στην οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Η παρουσία του σύγχρονου χιονοδρομικού κέντρου και των λοιπών εγκαταστάσεων υποβοηθάει τη διοργάνωση αξιόλογων αθλητικών γεγονότων, αλλά και δραστηριοτήτων αθλητικού και ψυχαγωγικού χαρακτήρα, τόσο για τους κατοίκους της ευρύτερης περιοχής, όσο και για τους ξένους επισκέπτες. Η παρουσία του ΕΧΚΣ έχει διαχρονικά θετικά αποτελέσματα στην ευρύτερη περιοχή και ειδικά στο διπλανό οικισμό του Κ. Βερμίου. Η λειτουργία του, η κίνηση των επισκεπτών, η διαφήμισή του και γενικότερα η αναγνωρισιμότητά του, προφανώς και συνδυάζονται με στοιχεία αναβάθμισης της ποιότητας ζωής, της αξίας της γης και βελτίωσης τεχνικών υποδομών, που προκειμένου να εξυπηρετηθεί το Χ/Κ βοηθούν και τους οικισμούς κατά μήκος του δρόμου σύνδεσης με την πόλη της Βέροιας και τον άξονα της Εγνατίας Οδού.

Όπως τονίζεται και στη ΜΠΕ, η παρουσία του ΕΧΚΣ, ουσιαστικά ενσωματώνεται σε κάθε προσπάθεια για δημιουργία οποιουδήποτε νέου χωροταξικού σχεδιασμού, σε τοπικό ή περιφερειακό επίπεδο ή ακόμη και σε επίπεδο θεματικού σχεδιασμού, όπως είναι το Ειδικό Χωροταξικό Πλαίσια για τον Τουρισμό. Είναι προφανές, ότι η παρουσία του ΕΧΚΣ όχι μόνο δεν μεταβάλει και δεν έχει αρνητικές επιπτώσεις στα επιθυμητά αποτελέσματα ενός χωροταξικού σχεδιασμού, αλλά αντίθετα αποτελεί το σημείο αναφοράς γύρω από το οποίο σχεδιάζονται οι περαιτέρω χρήσεις γης και καθορίζονται τα πρότυπα ανάπτυξης της περιοχής.

 

 
http://greenagenda.gr

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ