Παιδικά ρούχα - Πακέτα Βάπτισης Papillonkids.gr

Η Ελληνική Ιστορία και Παράδοση - Μύθοι και πραγματικότητα - Γράφει ο Μανώλης Βαλσαμίδης

 

Ανάρτηση 6η (τελευταία): Η θεά Μητέρα, οι " Μπούλες".

Στην περιοχή μας τα τελευταία χρόνια ανασκάπτονται ιερά της μητέρας των θεών και των ανθρώπων, τα "Μητρώα". Τελετές που γίνονταν σε τιμή της περιλάμβαναν και περιφορά της θεάς, συνοδευόμενης από θίασο χορευτών για την αποτροπή των κακών, για εύκρατους καιρούς, ευετήριες τελετές, σε ορισμένες χρονικές περιόδους και κάποτε και σε έκτακτες περιστάσεις. Σε μία ανασκαφή του καθηγητή Φώτη Πέτσα και της αρχαιολόγου Λιάνας Στεφανή, στη Λευκόπετρα του Βερμίου, η θεά χαρακτηρίζεται αυτόχθων. Ντόπια. Σε μια άλλη ανασκαφή Μητρώου, της Καθηγήτριας κυρίας Στέλλας Δρούγου στη Βεργίνα, βρέθηκε δίσκος από οπτή γη με τη θεά στη μέση και θίασο χορευτών γύρω της.

Η τελετή επίκλησης για την εμφάνιση των θεών λεγόταν επιφάνεια. Όταν θα ξεκινούσε πομπή, ικέτευαν οι μύστες να φανεί η θεά και να τεθεί επικεφαλής της πομπής. Η πομπή με μουσική συνοδεία, άρχιζε, όταν ενσωματώνονταν το ξόανο της θεάς ή του θεού στον θίασο. Τέτοιες πομπές περιγράφονται ή αποτυπώνονται σε έργα τέχνης και λάβαιναν χώρα στον ελλαδικό χώρο και όπου αλλού υπήρχε οργανωμένη ελληνική λατρεία. Περιγραφή π.χ. Διονυσιακής πομπής έχουμε για την Αλεξάνδρεια του Πτολεμαίου των Ελληνιστικών χρόνων. Την πομπή συνοδεύει η φημισμένη σαλπίστρια Αγλαΐα.

Είναι περίεργο αλλά είναι πραγματικότητα. Αυτή η παράδοση επαναλαμβάνεται ως αποτροπαϊκό, ευετήριο, ανοιξιάτικο δρώμενο κατά παράδοση με ποικίλους τρόπους σε πολλά μέρη της Ελλάδος. Παράδειγμα, τα Ρουγκάτσια, οι Καλόγεροι, οι Μωμόγεροι, οι Κουδουνάδες και οι δικές μας Μπούλες, οι Μπούλες της Νιάουστας. Είναι τελετουργίες λαϊκές, που επιβιώνουν επαναλαμβανόμενες εδώ και ...μερικές χιλιάδες χρόνια. Στα αποτροπαϊκά δρώμενα εντάσσονται και οι τελετές περισχοίνισης και περιάρωσης.

Μένοντας στα τοπικά μας αποκριάτικα έθιμα, τα πολύπλοκα, υπό την έννοια ότι περιλαμβάνουν πλέγμα εκδηλώσεων, θα επιμείνουμε στην κορυφαία εκδήλωση, στις Μπούλες, σε πληθυντικό, που ξεχωρίζει για τη σοβαρότητά του, είναι πειθαρχημένο, θεαματικό, εντυπωσιακά επιβλητικό δρώμενο.

Στην πρώτη διαφάνεια βλέπετε τις Μπούλες, ως σύνολο να ικετεύουν με ένα τελετουργικό τρόπο που κάθε χρόνο είναι ο ίδιος και απαράλλαχτος, σας το βεβαιώνω, τουλάχιστο για τα πολλά χρόνια που εγώ το παρακολουθώ. Και όσο παλαιότερα πάμε, ο διασκελισμός της Παράδοσης είναι και μεγαλύτερος. Προσπερνά, αμετάβολη, η Παράδοση, αιώνες. Παρατάσσονται, λοιπόν, οι Μπούλες στο Δημαρχείο και ζητούν την άδεια να σχηματιστεί η πομπή και να ξεκινήσει το περιτριγύρισμα της πόλης.

Στη δεύτερη και τρίτη διαφάνεια βλέπετε λεπτομέρειες. Η γυναικεία μορφή και ο αρχηγός λείπουν, είναι επάνω στο Δημαρχείο. Στην τέταρτη διαφάνεια, ενσωματώνεται η γυναικεία μορφή στον όμιλο/θίασο και όλοι μαζί υπό τους ήχους της μουσικής ξεκινούν την πομπή.

Οι Θρησκείες αλλάζουν, η πίστη, η αγάπη, η ελπίδα για το καλύτερο μένουν ως δυνάμεις στήριξης του ανθρώπου στην πάλη του με τις δυσκολίες της ζωής. Όσα έθιμα συμβιβάζονται με τις αρχές της κατά καιρούς καινούριας θρησκείας συμπορεύονται ή απορροφώνται. Πολλά δρώμενα μένουν ως λαϊκά, ζουν στο περιθώριο, πολλές φορές γιγαντώνονται, γιατί έχουν μέσα τους τη δύναμη και την ομορφιά της παράδοσης.

Οι μύστες των λαϊκών δρωμένων, είτε γνωρίζουν τις ρίζες των δρωμένων είτε όχι, ζουν τη χαρά του χορού, τους ευχαριστεί η παραδοσιακή μουσική, καμαρώνουν την ενηλικίωσή τους, ολοκληρώνουν μια δοκιμασία, ατσαλώνουν τη θέλησή τους, βιώνουν μύρια όσα αν θέλετε αισθήματα αυτοεπιβεβαίωσης, γίνονται αποφασιστικοί, προσβλέπουν στο καλύτερο, είναι ικανοί να συνδράμουν στην προαγωγή του κοινού.

Σας ευχαριστώ για την προσοχή σας.

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ