Παιδικά ρούχα - Πακέτα Βάπτισης Papillonkids.gr

Οι χάρες και οι χαρές της αρχαιολογικής αποθήκης - Της Αγγελικής Κοτταρίδη

 

Οι Χάρες και οι χαρές της αρχαιολογικής αποθήκης ή μάλλον της επιστημονικής έρευνας στις αποθήκες των μουσείων! Το "νέο" πορτραίτο του Μεγαλέξανδρου και το αρχαιότερο άγαλμα της ένθρονης θεάς από την Ημαθία...

Ομολογουμένως δεν περίμενα ότι ο Αλέξανδρος της Ημαθίας θα δημιουργούσε τέτοιον ενθουσιασμό! Είδα όμως επίσης ότι κάποιοι απόρρησαν γιατί βρισκόταν στην αποθήκη τόσα χρόνια... Κατ΄αρχήν πρέπει να τονιστεί ότι οι αρχαιότητες δεν είναι τόσο προφανείς όσο ίσως γενικά θεωρείται από τους μη επαϊοντες!.. Η αναγνώριση και η επιστημονική-καλλιτεχνική αποτίμηση ενός ευρήματος, προϋποθέτει μελέτη, γνώσεις, εμπειρία και φυσικά την δυνατότητα να το δει κανείς καλά και όσο γίνεται πιο καθαρό! Αυτό ισχυει ακόμη και για το συγκεκριμένο γλυπτό που μάλιστα ήταν αρκετά παραμορφωμένο από τα κονιάματα (του τοίχου μέσα στον οποίο το είχαν χτίσει...) και τους ρύπους των αιώνων.

Από την άλλη μεριά το αρχαιολογικό μουσείο της Βέροιας που χτίσθηκε την δεκαετία του ΄60 ήταν εξαιρετικά μικρό σε σχέση με τον τεράστιο όγκο των αρχαιοτήτων και μάλιστα των εξαιρετικά δυσκίνητων μρμάρινων αρχιτεκτονικών, γλυπτών και αναγλύφων που σωρεύονταν επί δεκαετίες σε αυτό, εφόσον δεν υπήρχε άλλος κατάλληλος χώρος στην Ημαθία, και πλημμύριζαν ως το ταβάνι την πολύ μικρή αποθήκη γλυπτών, αλλά και όλους τους υπαίθριους χώρους του, όπως θα θυμούνται όσοι το είχαν ποτέ επισκεφτεί. 
Αυτό έκανε εξαιρετικά δύσκολη ακόμη και την απλή επισκόπηση του υλικού. Επίσης στην Ημαθία δεν υπήρχε δυστυχώς εργαστήριο συντήρησης γλυπτών!....

Αυτό ευτυχώς άλλαξε και από την στιγμή που αποκτήσαμε μεγάλα σύγχρονα εργαστήρια συντήρησης -επί τέλους και συντήρησης γλυπτών- στο νέο Μουσείο των Αιγών (ως κτήριο τελείωσε το 2016) και τα εξοπλίσαμε το 2017 τα πράγματα είναι πολύ καλύτερα!

Παράλληλα εντάχθηκε το 2018 και το έργο της αναδιοργάνωσης του αρχαιολογικού μουσείου της Βέροιας και της κατασκευής της υμιυπαίθριας έκθεσης -ο γνωστός "τοίχος της μνήμης" και τα τελευταία 2 χρόνια έχουν συντηρηθεί δεκάδες γλυπτά για την αναδιοργάνωση των εκθέσεων του ΑΜΒ μαζί με τα 160 μεγάλα επιτύμβια ανάγλυφα που περιμένουν έτοιμα.... Ο όγκος της δουλειάς είναι τεράστιος και δυστυχώς το προσωπικό μας ελάχιστο... Πάντως μπορώ να πω πως δεν τα πάμε και άσχημα....

Η έρευνα προχωρεί ακάθεκτη, η ιστορία της Βέροιας, της Μίεζας και της Ημαθίας γενικότερα έχει πολλούς λόγους να ξαναγραφτεί, τον Δεκέμβριο στο Συνέδριο μας για την Ημαθία θα έχουν όλοι της ευκαιρία να ακούσουν πολλά "καλά νέα" και, μόλις εξοπλιστεί και αρχίσει να λειτουργεί το νέο μεγάλο αρχαιολογικό κέντρο της Νάουσας που παρέδωσε στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Ημαθίας και το ΥΠΠΟΑ ο Δήμαρχος Nikos Koutsogiannis την περασμένη Άνοιξη και άρχισουν να συντηρούνται και οι εκατοντάδες τετραγωνικά μέτρα αρχαία ψηφιδωτά, θάχετε πολλά "καινούρια" αρχαία να δείτε τα επόμενα χρόνια και στις Αιγές και στην Βέροια, ελπίζω και στην Νάουσα!...
Βλέπετε πέρα από τις περιοδικές εκθέσεις, τις εκδηλώσεις και τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα που αρκετοί από τους φίλους παρακολουθείτε, υπάρχει πολλή και σκληρή δουλειά στο παρασκήνιο....

Όσο για το άγαλμα της φωτογραφίας είναι και αυτό ένα "καινούριο" έυρημα της αποθήκης του ΑΜΒ που το μελέτησα το 2017 (μόλις είχαμε αρχίσει τις μετακινήσεις και τις τακτοποιήσεις) και το παρουσίασα στο αρχαιολογικό συμπόσιο (ΑΕΜΘ) το 2018...

Μια ένθρονη υστεροαρχαϊκή θεά (τέλος 6ου - αρχές 5ου αι. π.Χ.) που βρέθηκε τυχαία στα ανατολικά της αρχαίας χώρας των Αιγών και παραδοθηκε στο μουσείο της Βέροιας την δεκαετία του '80... Είναι μικρούλα (1/3 περ. του φυσικού) και δυστυχώς λείπει η μισή, όμως είναι εξαιρετικά σημαντική, γιατί είναι το παλιότερο άγαλμα που ξέρουμε από την Ημαθία, ένα από τα ελάχιστα αρχαϊκά έργα που γνωρίζουμε από την περοχή του αρχαίου βασιλείου των Μακεδόνων....! 

Φοράει πλούσιο χιτώνα με πολυ βαθύ κόλπο και ένα είδος μεγάλο σάλι (ένα "επίβλημα", κάτι σαν αυτό που σήμερα λέμε νυφικό πέπλο) που θα σκέπαζε τους ώμους, μάλλον και το κεφάλι της και τυλίγεται στα χέρια της. 

Είναι μια θεά-νύφη και, έχοντας τα τελευταία χρόνια μελετήσει εξονυχιστικά αυτήν την εικονογραφία, πιστεύω ότι μπορεί πιθανότατα να είναι η Ήρα...

Στις άλλες φωτογραφίες μικρά πήλινα ειδώλια αντίστοιχου τύπου, ανατολικοϊωνικής έμπνευσης συνηθισμένα αυτή την εποχή στην Μακεδονία και παρόμια, σύγχρονα μαρμάρινα αγαλματάκια από το ίερό της Ήρας στην Δήλο...

 

Δείτε την ανάρτηση της Διευθύντριας της ΕΦΑ Ημαθίας Αγγελικής Κοτταρίδη που έκανε στο προσωπικό της προφίλ στο Facebook:

 

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ