Παιδικά ρούχα - Πακέτα Βάπτισης Papillonkids.gr

Βιβλία και ‘Black Friday’ - Γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης

 

Με ένα ενδιαφέρον άρθρο του που δημοσιεύθηκε στην εφημερίδα 'Η Καθημερινή' (ένθετο 'Βιβλίο') ο Σάκης Ιωαννίδης αναφέρεται στις καταναλωτικές διαστάσεις (βλέπε σχετικά την διαφήμιση της ίδιας 'Black Friday' από την εταιρεία 'Γερμανός'), που προσέλαβε την προηγούμενη περίοδο το φαινόμενο 'Black Friday,' προτάσσοντας, με τους επι-γενόμενους όρους της ακόμη και αξιακής αντίστιξης σε αυτήν, την πρωτοβουλία του Δήμου Καλαμαριάς στη Θεσσαλονίκη, που, εν προκειμένω, προέβη στο δανεισμό, «μόνο για σήμερα, (σ.σ: προχθές) με μία δανειστική κάρτα, 15 βιβλία τα οποία μπορείτε να επιστρέψετε τον Ιανουάριο αντί για το σύνηθες, δηλαδή έξι βιβλία για ένα δεκαπενθήμερο. Για να περάσουμε ένα Σαββατοκύριακο διαβάζοντας και όχι ξοδεύοντας, όπως λέει η ανακοίνωση στην ιστοσελίδα του δήμου».

 Eάν  «η αλήθεια βρίσκεται στην καλοσύνη», όπως γράφει ο Αμερικανός ποιητής Έζρα Πάουντ, ανα-πλαισιώνοντας, δίπλα στη έννοια της 'καλοσύνης,' το 'καλό' ως ηθική στάση και αξιακή αρχή, τότε ο συγγραφέας του άρθρου, στη θέση της 'καλοσύνης' ως 'ενσάρκωσης' της 'αλήθειας' τοποθετεί την έννοια της γνώσης και της εν γένει γνωσιακής διαδικασίας, η οποία και σχετίζεται με την δυνατότητα της του δανεισμού και της ανάγνωσης βιβλίου και βιβλίων, ενώπιον της της διαδικασίας 'πώλησης' και 'αγοράς' που ακόμη και με μαζικούς όρους, ονομάζεται 'Black Friday,' που πλέον επι-τελείται και ενός της ελληνικής αγοράς.

 Και όσον αφορά το ελληνικό υπόδειγμα, η εμπορική όσο και καταναλωτική επι-τέλεση της περιώνυμης 'Μαύρης Παρασκευής,' ενσκήπτει στο μέσον της «αποδιάρθρωσης της αργίας της Κυριακής» για να παραπέμψουμε στην ανάλυση του Νίκου Γαβαλά, έτσι όπως αυτή αρθρώνεται την μνημονιακή περίοδο, προσιδιάζοντας προς την συγκρότηση μίας καταναλωτικής σφαίρας η οποία, αφενός μεν, συναρθρώνεται με την διαδικασία συσσώρευσης κεφαλαίου που εδώ δεν αφορά αποκλειστικά το άρχον αστικό μπλοκ εξουσίας όσο και, για παράδειγμα, τις ‘ανώτερες μερίδες (Νίκος Ποταμιάνος) της παραδοσιακής μικροαστικής τάξης, αφετέρου δε, προσδιορίζει εμπρόθετη την δυνατότητα 'απελευθέρωσης' της 'επιθυμίας,' του 'ίμερου' κατά τον όρο που χρησιμοποιεί ο Σάββας Μιχαήλ με σημείο αναφοράς τον 'Μεγάλο Ανατολικό' του Ανδρέα Εμπειρίκου, δυνατότητα που ισοδυναμεί με την παραγωγή του 'θέλω κάτι' (είτε κάποιο αντικείμενο, είτε κάποιο είδος ένδυσης) σε παροντικό χρόνο. 

Αυτό δύναται να είναι το 'πνεύμα ενσάρκωσης' της 'Black Friday,' ήτοι της 'πλημμυρίδας' αγαθών σε προσιτές τιμές, αναδεικνύοντας παράλληλα στη δημόσια σφαίρα τις προϋποθέσεις συγκρότησης ενός 'εαυτού' που δεν τείνει στο πλαίσιο του 'Καταναλώνω, άρα υπάρχω,' σε μία ευδιάκριτη αντιστροφή του κλασικού, Καρτεσιανού, οντολογικού υποδείγματος, μορφή που αναπαρήχθη στη δημόσια σφαίρα, αλλά, αντίθετα 'κυκλοφορεί' εντός μίας οικονομίας (Κεφαλαιοκρατικός Τρόπος Παραγωγής) που νοηματοδοτεί μία βαθύτερη κοινωνική-συνειδησιακή συνθήκη.

 Τα αγαθό ή το αντικείμενο που ενυπάρχει στην αγορά (σφαίρα της κυκλοφορίας), συμβάλλει στην ώθηση επι-κάλυψης ή υπέρβασης (η 'απελευθέρωση της επιθυμίας' για την οποία έγινε λόγος πιο πάνω), του οντολογικού 'απέχειν' από το 'κτητικό έχειν' που εγγράφει τα χαρακτηριστικά της ειδολογικής 'διαφοράς':  'ποθώ το αντικείμενο και αλληλεπιδρώ,' όπως διαφαίνεται σε μία σειρά αγορών την συγκεκριμένη ημέρα σε διάφορες άλλες χώρες, εάν 'διεθνοποιήσουμε' την ανάλυση μας. 

Ο Berthold Vogel επισημαίνει ό,τι «ο μισθωτός απαξίωσε άλλες μορφές κοινωνικής δραστηριότητας και υψώθηκε, από πολλές απόψεις, σε κεντρική αρχή τάξης της ανεπτυγμένης καπιταλιστικής κοινωνίας», παραθέτοντας μία χορεία δραστηριοτήτων που κατά τον ίδιο, πιστοποιούν την αναλυτική θέση που εκ-φέρει.

 Παραφράζοντας ελαφρώς τον Berthold Vogel, δύναται να αναφέρουμε ό,τι, εντός της ημέρας (χρονική τομή) της 'Black Friday,' σε «κεντρική αρχή τάξης της ανεπτυγμένης καπιταλιστικής κοινωνίας», ανάγεται ο δυνητικός 'αγοραστής' της ημέρας και ευρύτερα ομιλώντας, ο 'υποψήφιος πελάτης,' της κεντρικής αγοράς ή ενός πολυκαταστήματος (Mall), την Κυριακή, υπό το πρίσμα μίας 'απελευθέρωσης' που δεν 'σχετικοποιείται' οικονομικά, όσο προσομοιάζει στο σχήμα της αναφοράς του 'ελεύθερου χρόνου': παράλληλα με τον 'υποψήφιο πελάτη,' που κινείται στους εμπορικούς δρόμους και ελίσσεται μεταξύ των βιτρινών, σημασιοδοτείται μία νέα σχέση με ό,τι νοείται ως δημόσιος χώρος που δεν 'υποδέχεται' τον 'διαδηλωτή' και τον 'επικίνδυνο ταραξία' που παρακωλύει από τις συγκοινωνίες έως την οικονομική και εμπορική ζωή της πόλης, αλλά τον 'οικογενειάρχη-αγοραστή.'

 Το 'πνεύμα' της 'Black Friday,' συμπεριλαμβάνει ουσιωδώς και δυναμικά (όχι στατικά) την στρατηγική ‘απελευθέρωσης’ των αγορών, διαμεσολαβώντας επάλληλες λειτουργίες ‘πράττειν’ και θέτοντας στο επίκεντρο μία καθαυτό κινησιολογικά διαδικασία: ‘έφοδος.’ 

Ο Σάκης Ιωαννίδης, δεικνύοντας προς την κατεύθυνση των όψεων που λαμβάνει η πρωτοβουλία του Δήμου Καλαμαριάς να προσφέρει ουσιαστικά βιβλία στη θέση της αγοράς ενός ή πολλών αντικειμένων, τονίζει το επίδικο της ημέρας: «Η χώρα ζει σήμερα σε ρυθμούς Black Friday. Τηλεοράσεις πολλών ιντσών θα φορτωθούν σε καρότσες, κινητά και λάπτοπ θα γίνουν ανάρπαστα, μαθητές θα κάνουν κοπάνες για ψώνια και πιστωτικές κάρτες θα φουσκώσουν. Η επικοινωνιακή καμπάνια που έγινε τις τελευταίες μέρες για να βγούμε στις αγορές άλλη μία μέρα ήταν πραγματικά συγκλονιστική».

 Είναι δίπλα σε αυτή την παράμετρο που σημασιοδοτείται και προβάλλεται όχι η μετρική, αλλά η ‘ποιοτική αυταξία’ της ανάγνωσης, εκεί όπου γίνεται και αναφορά στο   μικρό ποσοστό αναγνωστών βιβλίων στη χώρα.

 Το συγκεκριμένο εγχείρημα, δίχως να γνωρίζουμε το βαθμό επιτυχίας του, αποτέλεσε, όχι μία  «ανάσα ποιότητας», κατά τα λεγόμενα του αρθρογράφου της ‘Καθημερινής,’ αλλά, εγχείρημα που όντας ευεπίφορο προς ό,τι συνθέτει μία ‘κουλτούρα’ ανάγνωσης, ‘συνδιαλέγεται φορτισμένα’ με το ‘κοσμο-σύστημα’ της ‘Μαύρης Παρασκευής.’ Πως δομείται η σχέση (πολύσημη σχεσιακότητα) μεταξύ αγοράς και δυνητικού ‘αγοραστή’ και μη; Αποτελεί η ημέρα της ‘Black Friday’ μία ιδιαίτερα ημέρα ‘απο-κάλυψης;’ 

Η 'Black Friday' δύναται να εκφράσει την έννοια της 'προσφοράς' που δεν γνωρίζει όρια, αναπαριστώντας την κοινωνική κίνηση ως ιστορία 'ενθουσιασμού.'

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ