Παιδικά ρούχα - Πακέτα Βάπτισης Papillonkids.gr

«Fake news» και real money

 

Η υπόθεση των «fake news» δεν είναι τόσο «αθώα» ως προς τον τρόπο και τη σκοπιμότητα που παράγεται. Δεν πρόκειται για τη «γκάφα» κάποιου άπειρου (ή και «έμπειρου») δημοσιογράφου. Αντίθετα, τα «fake news» προϋποθέτουν και απαιτούν εμπειρία, απύθμενο θράσος και κυρίως, τη σιγουριά της ατιμωρησίας.

Σε ένα περιβάλλον πλήρους οικονομικής «ξηρασίας» και ανύπαρκτης διαφημιστικής πίτας, ο ανταγωνισμός εξελίσσεται στην πιο άγρια μορφή του.

Μετά την αμαρτωλή εποχή της AGB και των μετρήσεων τηλεθέασης που σήμαιναν τεράστια κέρδη από το μερίδιο της διαφημιστικής πίτας, στην ηλεκτρονική εποχή της διαδικτυακής ενημέρωσης η μαγική λέξη ακούει στο «κλικ».

Το γνωστό «ποντίκι» του υπολογιστή, το «λάικ» του κινητού, είναι το μαγικό κλειδί προς την επιτυχία. Μια επιτυχία που την αντιλαμβάνεται και την επιδιώκει ο καθένας σύμφωνα με τις επαγγελματικές και ηθικές του αξίες.

Κι επειδή μιλάμε για επιβίωση, κάποιες αξίες σχετικά εύκολα «ξεχειλώνουν» και εναρμονίζονται στο δόγμα «ο σκοπός αγιάζει τα μέσα»…

Το διαδίκτυο και η εξέλιξη της τεχνολογίας έσπασαν το μονοπώλιο των γνωστών αναλογικών και ηλεκτρονικών ΜΜΕ. Σήμερα ο καθένας μπορεί να είναι «πηγή» ειδήσεων,  και μάλιστα με πληρότητα κειμένου, φωτογραφίας και βίντεο.

Ένα κινητό τηλέφωνο, ακόμη και μέτριων δυνατοτήτων επαρκεί. Αν δώσεις κάτι παραπάνω, κάνεις απ’ ευθείας μεταδόσεις γεγονότων, στήνεις κανονικό εικονικό στούντιο και σε βλέπει όλος ο πλανήτης.

Ελευθερία; Εξέλιξη; Πρόοδος; Η απάντηση είναι μία: Εξαρτάται από τον τρόπο που το χειρίζεται ο καθένας….

Είναι σαν το νυστέρι στα χέρια ενός γιατρού κι ενός παράφρονα… Στη δεύτερη περίπτωση, δε φταίει το νυστέρι… Φταίει που βρέθηκε σε λάθος χέρια…

Η ανεξέλεγκτη έξαρση των διαδικτυακών ΜΜΕ, πολλά από τα οποία δεν πληρούν καν τις στοιχειώδεις προϋποθέσεις  να θεωρούνται ούτε κατά….προσέγγιση «ΜΜΕ», σε συνδυασμό με τον αχανή χώρο του διαδικτύου και ένα απίστευτα αργό, ως προς τις εξελίξεις, νομικό πλαίσιο, διαμορφώνουν μια κατάσταση που όταν τη βλέπεις σε όλες της τις παραμέτρους, προκαλεί τρόμο.

Σε ένα τέτοιο τοπίο άναρχου ανταγωνισμού, πραγματικά και «γιαλατζί» ΜΜΕ προσπαθούν να επιπλεύσουν. Με έναν κόσμο ανεκπαίδευτο, που βρέθηκε απ’ τη μια στιγμή στην άλλη να κρατάει στα χέρια του μια συσκευή που είναι ζήτημα αν ξέρει τις πραγματικές της δυνατότητες και από την άλλη πλευρά, δεκάδες, εκατοντάδες, χιλιάδες «μιντιάδες» να προσπαθούν να χωθούνε μέσω της συσκευής, στις προτιμήσεις και στο μυαλό του καθένα.

Σ' αυτή την κατάσταση άναρχου ανταγωνισμού, είναι προφανές ότι για την προσέλκυση του ενδιαφέροντος με τα απαραίτητα και κερδοφόρα «κλικ» και «views» επιστρατεύονται διάφοροι μέθοδοι και «κόλπα» με πιο συνηθισμένα και διαδεδομένα τα «fake news». Τα οποία χαρακτηρίζονται για την απόλυτη ασάφεια, την υπέρμετρη υπερβολή και την…. αποκλειστικότητά τους, κάτι που τα κάνει «ελκυστικά».

Μέχρι να καταλάβει η κοινή γνώμη ότι πρόκειται για «μούφα» ο επιδιωκόμενος σκοπός έχει επιτευχθεί…

Πιθανόν ο διασπορέας ψευδών ειδήσεων να διαγράψει το «δημοσίευμα» μετά την δημοσίευση, έχοντας εισπράξει ήδη κάποιες χιλιάδες «κλικ» τα οποία θα τα παρουσιάσει μετά ως απόδειξη της απήχησης που έχει στην κοινή γνώμη!!!

Δυστυχώς τα στατιστικά δίνουν μόνο ποσοτικά μεγέθη. Το ότι ένα site «χτυπάει» τρελά νούμερα επισκεψιμότητας με «fake news», παραμύθια και υπερβολές, δεν εμφανίζεται πουθενά.

Πρόσφατα γνωστό site με «ειδίκευση» στην υπερβολή και στα «fake news», παρουσίασε στατιστικά σύμφωνα με τα οποία μέσα σε ένα μήνα είχε κοντά 10.000.000 επισκέψεις!!! Αφήνοντας αδιευκρίνιστα πολλά άλλα… Δηλαδή όλη η Ελλάδα μπήκε στο συγκεκριμένο site γοητευμένη από το γεγονός ότι η συμπεθέρα τα έφτιαξε με τον συμπέθερο!!!

Για τις διαφημιστικές εταιρίες και τα διαφημιστικά πακέτα, τα στατιστικά αποτελούν δείκτη μέτρησης. Αν αυτός ο δείκτης στηρίζεται σε σωστή και υπεύθυνη δουλειά ή σε «fake», αυτό δεν εμφανίζεται πουθενά…

Έτσι, στη βάση του κέρδους, «συμφέρει» να λές και να γράφεις «μπούρδες», από το να κάθεσαι και να «ξεψαχνίζεις» τα γεγονότα…

Ένας καλός «παραμυθάς» είναι πολύ πιο χρήσιμος από έναν ανιαρό, υπεύθυνο δημοσιογράφο…

Βέβαια δεν είναι το μόνο μελανό σημείο στον άναρχο ανταγωνισμό.

Τα χρυσοφόρα στατιστικά που καμιά φορά δίνουν τον πρώτο τελευταίο και τον τελευταίο πρώτο, καταγράφονται από εταιρίες – κολοσσούς που και αυτές από τις πλευρά τους ενδιαφέρονται για τα νούμερα και όχι για ποιοτικά χαρακτηριστικά.

Πέρα από τη βασική πλατφόρμα μέτρησης, προτείνουν και πιο εξειδικευμένες - έναντι πληρωμής αυτές – φόρμες καταγραφής των στατιστικών, μέσα από μια σχέση «εταιρίας-πελάτη» πλέον, με ό,τι σημαίνει αυτό.

Άλλωστε πέραν  των μετρήσεων, εταιρίες αναλαμβάνουν και την προώθηση δημοσιεύσεων – έναντι αμοιβής πάντα – κάτι που σημαίνει ότι όποιος πληρώνει θα βλέπει τα στατιστικά του να απογειώνονται, με ειδήσεις του τύπου «άρχισε να βρέχει και ο Βαγγέλης δεν έχει ομπρέλα» ….!!!

Αυτές είναι οι «βασικές μέθοδοι» στον άναρχο συναγωνισμό… Από εκεί κι ύστερα ο καθένας μηχανεύεται διάφορους τρόπους για να δείξει και να πείσει ότι - για παράδειγμα – το «roula.gr» (ενδεικτική αναφορά, χάριν παραδείγματος)  έχει περισσότερη απήχηση από το ….CNN!!! Ή ότι ένα συνοικιακό site που ειδικεύεται στο ποιος κέρδισε στην μπιρίμπα, έχει μεγαλύτερη απήχηση από τον τελικό του κυπέλου Ισπανίας!!!!

Για την μονίμως αιφνιδιασμένη και ουραγό των εξελίξεων Ελληνική πραγματικότητα, όλα αυτά θα αποτελέσουν ύλη, κατόπιν εορτής.

Μια απόπειρα που έγινε για δημιουργία μητρώου επίσημων και νόμιμων ηλεκτρονικών ΜΜΕ, έμεινε στα μισά…

Στην διαδικτυακή «αγορά» περιφέρονται και λειτουργούν, στους ίδιους χώρους μάλιστα, κάθε καρυδιάς καρύδι, αφού μια απλή επέκταση της άδειας, μπορεί να δώσει τη δυνατότητα στον …. μανάβη της γειτονιάς να είναι ταυτόχρονα και εταιρία παροχής υπηρεσιών διαδικτύου.

Η ψηφιακή πλατφόρμα του fb σε συνδυασμό με την απίστευτη εξέλιξη της τεχνολογίας, δίνει στον καθένα τη δυνατότητα να λειτουργεί ως εν δυνάμει «δημοσιογραφική πηγή», χωρίς να υπόκειται κανέναν έλεγχο, ως προς την αξιοπιστία των όσων μεταδίδει.

Σε μια κατάσταση «ό,τι να ‘ναι», η εύκολη λύση για κάποια ΜΜΕ είναι να καταφεύγουν σε πηγές αμφίβολης ποιότητας και αξιοπιστίας, με αποτέλεσμα, αντί με τη στάση τους να ανεβάζουν τον πήχη, αντίθετα, να κατεβαίνουν σε επίπεδα «vagelitsa.gr» (ενδεικτική αναφορά, χάριν παραδείγματος).

Η Ελληνική Πολιτεία λειτουργεί μέχρι τώρα ως παρατηρητής. Παρ΄όλο που τέθηκε – επισήμως σε κυβερνητική επιτροπή – η ανάγκη ενός εθνικού φορέα διαδικτύου, ο οποίος θα έχει την ευθύνη μετρήσεων χωρίς να επικουρείται από ιδιωτικές πλατφόρμες, την εφαρμογή ενός νομικού πλαίσιου που θα διαχωρίζει σαφώς τα ΜΜΕ από τους διάφορους, ανώνυμους πολλές φορές – χομπίστες της ενημέρωσης και φυσικά έναν βασικό κώδικα δεοντολογίας που θα βάλει κανόνες.

Ψιλά γράμματα… Προς το παρόν, όπως συμβαίνει και στο Σύνταγμα, έτσι και σ’ αυτό το χώρο, η τήρηση και ο σεβασμός επαφίενται στον «πατριωτισμό».

Στην προκειμένη περίπτωση, η αξιοπιστία των ΜΜΕ επαφίεται στο αίσθημα ευθύνης που έχει ο καθένας, στην αξιοπρέπεια και στον αυτοσεβασμό.

Δ. Καρ.

 

 

 

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ