Παιδικά ρούχα - Πακέτα Βάπτισης Papillonkids.gr

"Τα μαργαριτάρια της Κλεοπάτρας" μια ιστορία ερωτικού ανταγωνισμού... - Της Αγγελικής Κοτταρίδη

 

"Τα μαργαριτάρια της Κλεοπάτρας" μια ιστορία ερωτικού ανταγωνισμού... 

Το ωραίο παιχνίδι με την τέχνη συνεχίζεται και, επειδή δεν μπορώ να μην κάνω like, έχω και άλλες αναθέσεις: Η Vassilika Sarilaki μου ανέθεσε Giovanni Battista Tiepolo (1696-1770), τον βασιλιά του Βενετσιάνικου ροκοκό!

Και, μολονότι από το μπαρόκ/ροκοκό προτιμώ μακράν την μουσική της ζωγραφικής (εξαίρεση ο Gianlorenzo Bernini), δεν μπορώ να μην αναγνωρίσω την καταπληκτική μαεστρία του Τιέπολο στην χρήση των χαρακτηριστικών, διάφανων χρωμάτων και της μεγαλειώδους όσο και τολμηρής προοπτικής που ακυρώνει απολύτως τα όρια της ζωγραφικής επιφάνειας, ούτε και την ακρίβεια και την πειστικότητα με την οποία αναπλάθει τον κόσμο, από τις λεπτομέρεις στις υφές των υφασμάτων και των κοσμημάτων μέχρι τα μεγαλοπρεπή οικοδομήματα-σκηνικά που αγκαλιάζουν την δράση.

Διάλεξα λοιπόν -τι άλλο- το Συμπόσιο της Κλεοπάτρας!

H βασίλισσα της Αιγύπτου φτάνει στην Ταρσό, αποφασισμένη να προσεταιρισθεί, τον Αντώνιο, τον ισχυρότερο άνδρα της εποχής... Μπροστά στον στρατηγό της Ανατολής που έχει διαλέξει για τον εαυτό του τον ρόλο του Διόνυσου η βασίλισσα εμφανίζεται στο σχήμα της Αφροδίτης: το παιχνίδι αρχίζει, οι δυο πρωταγωνιστές βάζουν στοίχημα, ποιος θα παραθέσει το πιο πολυτελές συμπόσιο, ποιος είναι πιο γαλαντόμος και μεγαλοπρεπής, πιο δυνατός... ποιος είναι ο Κυρίαρχος!...

Η Κλεοπάτρα παραθέτει το συμπόσιο, το πρώτο πιάτο σερβίρεται, τα εδέσματα είναι εκλεκτά, αλλά ο Αντώνιος, γνωστός για την τρυφή και τις σπατάλες του, την περιγελά για την ταπεινότητά τους. Εκείνη πραγγέλνει το δεύτερο πιάτο ... Έρχεται ένα ποτήρι γεματο ξύδι, η βασίλισσα βγάζει το ένα μαργαριταρένιο σκουλαρίκι της, το ρίχνει στο ξύδι, το μαργαριτάρι διαλύεται και εκείνη πίνει το πολύτιμο ποτό.

Ετοιμάζεται να κάνει το ίδιο με το δεύτερο για να το προσφέρει στον συνδαιτημόνα της, αλλά ο κριτής του διαγωνισμού Lucius Plancus την εμποδίζει, αναγνωρίζοντας ότι η νίκη είναι δική της!

Στην αρχαιότητα τα μαργαριτάρια που με meγάλους κινδύνους αλιεύονταν στα νερά του Ινδικού Ωκεανού "έχουν την πρώτη θέση ανάμεσα στα πολυτιμότερα των πολύτιμων... Η αξία τους βρίσκεται στη λάμψη, το μέγεθός, την κανονικότητα του σχήματος και το βάρος... Υπήρχαν δυο μαργαριτάρια που ήταν τα πολυτιμότερα σε ολόκληρη την ιστορία του κόσμου και τα δυο ανήκαν στην Κλεοπάτρα...

Έφτασαν σε εκείνη από τα χέρια των βασιλιάδων της ανατολής" (Plinius Hist. Nat. 9.58.119-121). Μετά την αυτοκτονία της Κλεοπάτρας ο Οκτάβιος πήρε το σκουλαρίκι που είχε απομείνει, το μαργαριτάρι κόπηκε στη μέση και τα δυό κομμάτια του στόλισαν τα αυτιά του αγάλματος της Αφροδίτης στο Πάνθεον της Ρώμης...

Στον πίνακα του Τιέπολο, σε ένα εντυπωσιακό σκηνικό οικοδομημάτων που προοιωνίζονται τον κλασικισμό, ο Αντώνιος με την κόκκινη χλαμύδα είναι καθισμένος με τα νώτα στον θεατή. Στην εικόνα δεσπόζει η Κλεοπάτρα... Μια λαμπερή αρχόντισσα ντυμένη στο χρυσό και στο μετάξι, θα μπορούσε να είναι η ίδια η προσωποποίηση της "Γαληνοτάτης" δημοκρατίας της Βενετίας, σίγουρα είναι μια αγέρωχη, κυρίαρχη γυναίκα, σαν αυτές που τις προσκυνούσαν πριγκηπες και καλλιτέχνες, τις μπαρόκ Βενετσιάνες "Κλεοπάτρες", για τις οποίες μιλά η περίφημη λογία και ταξιδιώτις λαίδη Mary Wortley Montagu.

Ο πίνακας ζωγραφίστηκε ανάμεσα στο 1743-44 ίσως κατά παραγγελία του βρετανού εμπόρου και προξένου στην Βενετία Joseph Smith που ήταν φίλος της λαίδης Montagu, αγοράστηκε όμως τελικά για λογαριασμό του Αυγούστου ΙΙΙ εκλέκτορα της Σαξωνίας και βασιλιά της Πολωνίας από τον πολυμαθή, ποιητή, φιλόσοφο και κριτικό τέχνης κόμη Francesco Algarotti, με τον οποίο, μολονότι είκοσι και πλεον χρόνια νεώτερός της, ήταν παράφορα ερωτευμένη η λαίδη Μαίρη.

Από την Δρέσδη όπου ήταν εκτεθειμένος, ο πίνακας περασε στην ιδιοκτησία της Μεγάλης Αικατερίνης και βρέθηκε στο Ερμιτάζ για να πωληθεί το 1932 από τους Σοβιετικούς και να φτάσει στην Αυστραλία, όπου βρίσκεται μέχρι σήμερα στην National Gallery of Victoria της Μελβούρνης.

Μαζί με άλλες η εικόνα αυτή διανθίζει το "αντικείμενο" Κλεοπάτρα στο ψηφιακό μουσείο για τον Μεγαλέξανδρο που δημιουργούμε...

 

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ