Παιδικά ρούχα - Πακέτα Βάπτισης Papillonkids.gr

Τηλέφωνο και κορωνοϊός - Γράφει ο Σίμος Ανδρονίδης

 

Ένα ενδιαφέρον άρθρο σχετικά με την αύξηση των τηλεφωνικών κλήσεων εν τω μέσω της πανδημίας του κορωνοϊού, ή αλλιώς, για να χρησιμοποιήσουμε τον όρο του Άκη Σκέρτσου, του «μεγα-συμβάντος», αναδημοσιεύει από το Αθηναϊκό-Μακεδονικό Πρακτορείο Ειδήσεων, η διαδικτυακή έκδοση της εφημερίδας 'Το Βήμα.'

Μάλιστα, εν είδε στατιστικής τεκμηρίωσης, λαμβάνει στοιχεία από τις Ηνωμένες Πολιτείες (που πλήττονται από την έξαρση του κορωνοϊού την τελευταία περίοδο), και πιο συγκεκριμένα, από την εταιρεία 'Verizon,' που, εν προκειμένω, καταγράφει την αύξηση των τηλεφωνικών κλήσεων και συνακόλουθα της χρήσης του τηλεφώνου, την περίοδο της πανδημίας. «Η εταιρεία Verizon έκανε γνωστό ότι κατά μέσο όρο την τελευταία εβδομάδα είχε στο δίκτυο της 800 εκατομμύρια ασύρματες τηλεφωνικές κλήσεις ημερησίως, υπερδιπλάσιες σε σχέση με την «Ημέρα της Μητέρας», όταν παραδοσιακά οι φωνητικές κλήσεις αυξάνονται κατακόρυφα. Επίσης, η μέση διάρκεια μίας κλήσης έχει πια αυξηθεί κατά 33% σε σχέση με την προ πανδημίας περίοδο».

 Και εντός της αυξητικής τάσης, συμπεριλαμβάνονται και οι κλήσεις από και προς σταθερό τηλέφωνο, και όχι μόνο κινητό και δη 'έξυπνο' (smart) κινητό τηλέφωνο, το οποίο και έχει μετεξελιχθεί σε ένα ιδιαίτερου τύπου, συγχρονικό 'πολυεργαλείο' με το οποίο ο χρήστης επικοινωνεί, συγκροτεί τα επάλληλα επίπεδα του λόγου αναλόγως και της μορφής που επιθυμεί να προσδώσει στο λόγο, προσεγγίζοντας παράλληλα τα επι-γενόμενα χαρακτηριστικά της 'πληροφορίας.'

Της 'πληροφορίας' που δύναται να 'θεματοποιηθεί’ (πολιτική, καλλιτεχνική, αθλητική), προσιδιάζοντας προς την ίδια κατεύθυνση ανα-πλαισίωσης του ατομικού υποκειμένου-χρήστη, που δεν παρατηρεί απλά, αλλά κατανέμει τμηματικά ή αλλιώς κλιμακωτά, τον χρόνο του. Η Μαρία Κομνηνού, στη μελέτη της για την συγκρότηση της δημόσιας σφαίρας στην Ελλάδα, αναφέρει πως η ουσιώδης «μετάβαση σε μια μεταφορντική οικονομία, όπου κυριαρχεί ο τομέας της κατανάλωσης έναντι του τομέα της παραγωγής», ισοδυναμεί με την σταδιακή επικράτηση της λεγόμενης «φαντασμαγορίας του πληροφοριοθεάματος (info-tainment)».

 Το αυτό δύναται να αναφέρουμε ως προσίδιο στοιχείο του 'έξυπνου' κινητού τηλεφώνου, ήτοι το ό,τι, συγκροτεί εμπρόθετα του όρους του 'πληροφοριοθεάματος,' καθιστάμενο ένα υβρίδιο μεταξύ της γνώσης έτσι αυτή αρθρώνεται, σχετικά με κάποιο θέμα, και της 'μετα-γνώσης' που σχετίζεται με την κυκλοφορία και την διάδοση της πληροφορίας (ή της 'είδησης') εκείνη την στιγμή, σε χρόνο 'που ρέει.' Σε αυτό το πλαίσιο, δύναται να λειτουργήσει ως 'αντηχείο' μετάδοσης της πληροφορίας και ανταλλαγής 'βιο-αφηγήσεων.' 

Υπό το ευρύτερο πλαίσιο της πανδημικής κρίσης, η χρησιμοποίηση των τηλεφωνικών συνδέσεων, προσδιορίζεται, όχι μόνο με τις όψεις της άμεσης 'ανάγκης' για επικοινωνία λόγω της πολιτικής της 'καραντίνας' που ακολουθείται σε πολλές χώρες (με στρατηγικό επίδικο την αντιμετώπιση της τρέχουσας πανδημίας), αλλά, και ως σύστοιχο πλαίσιο που τείνει προς την διαμόρφωση μίας νέας δι-υποκειμενικότητας, εντός κρίσης και για την κρίση, στο εγκάρσιο σημείο όπου και συναρθρώνονται μία σειρά αντιλήψεων και αφηγήσεων οι οποίες νοηματοδοτούν, από ένα σημείο αναφοράς που είναι η 'οικία,' τον 'χρόνο' της κοινωνιο-υγειονομικής κρίσης και της εξέλιξης της.

 Έτσι, είναι το ακουστικό του τηλεφώνου που αξιο-θεμελιώνει την δυνατότητα της φωνής που 'μαρτυρεί' για τον εαυτό, διαμεσολαβώντας και όχι διαπερνώντας τον παροντικό χρόνο, εκεί όπου η φωνή αποδίδει περίγραμμα στον προφορικό λόγο και ο προφορικός λόγος μετασχηματίζεται σε κοινοποίηση της ιδιωτικότητας: 'Ο καθένας μόνος του, αλλά και όλοι μαζί,' ιδίως τα συγγενικά και φιλικά πρόσωπα.  Επρόκειτο για την εκ νέου συγκρότηση της «δημόσιας σφαίρας» (Μαρία Κομνηνού) με τέτοιον τρόπο ώστε να συμπεριλάβει, ή να ενσωματώσει, δίπλα στην χρήση του τηλεφώνου, μέσα κοινωνικής δικτύωσης και πλατφόρμες επικοινωνίας όπως το 'Skype' και το 'Live Streaming,' κάτι που επι-τελείται δραστικά, σημασιοδοτεί την δυνατότητα της 'φυσικοποίησης' της επαφής ακόμη και χωρίς φυσική παρουσία στον ίδιο χώρο, ανάγοντας την οικία σε ταυτοτικό ή αλλιώς, πραγμολογικό πλαίσιο πάνω στο οποίο και δομείται αυτή η 'δημόσια σφαίρα,' που είναι παράλληλα, ιδιωτική στο βαθμό που εκκινεί από μία πρωταρχική πηγή οικείου-ιδιωτικού χώρου όπως είναι το σπίτι (που λαμβάνει ιδιαίτερα χαρακτηριστικά σε διάφορες κοινωνιο-πολιτισμικές αναπαραστάσεις), όσο και 'δημόσια,' διότι άπτεται διαφόρων χρήσεων που εμπλέκουν. Και ακριβώς εμπλέκουν μέσω ενός διττού περιεχομένου. Από τη μία πλευρά, μέσω της 'εικόνας' που θεωρείται τμήμα της διαδικασίας αναγνώρισης, και από την άλλη πλευρά, της γλώσσας που συμβάλλει σε μία επαναοικειοποίηση της ιστορίας. Της ιστορίας και ως 'αγχώδους διαταραχής' λόγω πανδημίας, με την ίδια την γλώσσα επί της ιστορικής πανδημίας να επιστρέφει ή να υπενθυμίζει αντίστοιχα,  τις θεμελιώδεις πηγές διαμόρφωσης του δυτικού κανόνα: Ανταλλαγή και μεταφορά εμπειριών, τραγούδι, συζητήσεις, ένα σχεδόν ‘Καρναβαλικό’ (εάν καταστούμε ολίγον τι Μπαχτινικοί), πεδίο το οποίο και εγγράφει, παράλληλα με τον ιό και την εξέλιξη του, την ‘μνήμη’ του ιού, την κοινωνιο-ανθρώπινη μνήμη του.

 Όπως τονίζουν στελέχη Αμερικανικών εταιρειών επικοινωνιών: «Άσχετα από το αν πρόκειται για σταθερό ή κινητό τηλέφωνο, η ουσία και η γοητεία της τηλεφωνίας ήταν η ίδια ανέκαθεν. «Λαχταρούμε την ανθρώπινη φωνή», σύμφωνα με τη Τζέσικα Ροζενγουόρσελ της Ομοσπονδιακής Επιτροπής Επικοινωνιών (FCC), της αρμόδιας εποπτικής Αρχής για τα τηλέφωνα, το διαδίκτυο και την τηλεόραση στις ΗΠΑ. «Εδώ και χρόνια βλέπουμε μία σταθερή μείωση στον χρόνο που οι άνθρωποι περνάνε μιλώντας ο ένας στον άλλο, ιδίως στις ασύρματες συσκευές. Η παραμονή, όμως, τώρα στα σπίτια έχει πυροδοτήσει ξανά την πείνα των ανθρώπων να παραμείνουν συνδεδεμένοι φωνητικά», ανέφερε ο Κάιλ Μάλαντι, επικεφαλής Τεχνολογίας της Verizon».

 Το τηλέφωνο ως στοιχείο της τεχνολογικής εξέλιξης που είχε εισέλθει στις περισσότερες οικίες, ανα-καλείται, την ιστορική περίοδο του ‘Μένουμε Σπίτι,’  ως αναπόσπαστο εξάρτημα του οικιακού εξοπλισμού και σε ένα δεύτερο επίπεδο, της οικιακής κουλτούρας και ευρύτερα, κοινωνικότητας, δια-κρατώντας, το ‘έλα’ ωσάν μιμητική έγκληση. Η αύξηση των τηλεφωνικών επαφών, καθίσταται ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της περιόδου που διανύουμε, επι-τελώντας χρήσεις 'δια-μοιρασμού,' δεικνύοντας το περίγραμμα της νέας συνθήκης.



 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ