Ποιοi κλάδοι θα επιβιώσουν από την πανδημία

 

Αναμφίβολα ο κορωνοϊός έχει αλώσει την οικονομία παγκοσμίως, και η λίστα με τις κλάδους και τις επιχειρήσεις που υποφέρουν λόγω της πανδημίας είναι μακρά.

Χρειάστηκαν 12 μήνες για τις κορυφαίες 40 γαλλικές επιχειρήσεις να δημιουργήσουν καθαρά κέρδη αξίας 82 δισεκατομμυρίων ευρώ πέρυσι, και μόνο έξι μήνες για να εξανεμιστούν αυτά τα κέρδη, σχολιάζουν οι Financial Times.

Παράλληλα, τον Απρίλιο και τέσσερις μόνο μήνες μετά την καταγραφή κρουσμάτων κορωνοϊού εκτός Κίνας, το 90% των αεροσκαφών παράμενε ακινητοποιημένο.  Επίσης, η παγκόσμια παραγωγή μειώθηκε κατά 20% τον ίδιο μήνα, σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, και από τον Απρίλιο έως τον Ιούνιο χάθηκαν 400 εκατομμύρια θέσεις εργασίας.

Ο ΟΟΣΑ προβλέπει 4,5% συρρίκνωση για την παγκόσμια οικονομία το 2020, αναβάλλοντας την ανάκαμψη για το 2021. Όταν όμως επιστρέψει τελικά η οικονομική ανάκαμψη, θα ισχύουν τα ίδια δεδομένα στην αγορά ή ο ιός έχει αλλάξει εντελώς τις καταναλωτικές συνήθειες; Ποιοι κλάδοι θα είναι νικητές και ποιοι οι ηττημένοι έπειτα από αυτή την άνευ προηγουμένου κρίση;

Οι …προφανείς νικητές

Με την πρώτη ματιά οι νικητές είναι προβλέψιμοι, αναφέρουν οι FT δείχνοντας τους τεχνολογικούς κολοσσούς, όπως το Facebook, η Amazon, η Microsoft και η Google,  ως τους μεγάλους κερδισμένους. Ο κλάδος της τεχνολογίας κράτησε τους πολίτες συνδεδεμένους online, επέτρεψε τα ψώνια αλλά και την εργασία τους ενώ ήταν αναγκασμένοι να μένουν σπίτι στον καιρό των lockdowns.

Οι υπηρεσίες streaming επίσης ανήκουν στους κραταιούς κλάδους καθώς φρόντισαν για την διασκέδαση των καταναλωτών όταν ήταν αδύνατο να βγουν για φαγητό,  να πάνε σινεμά ή να ταξιδέψουν.

Και φυσικά οι φαρμακευτικές που μαζί και χώρια έχουν αγωνίζονται για να αναπτύξουν τις κατάλληλες θεραπείες και το αποτελεσματικό εμβόλιο για την θωράκιση κατά του κορωνοϊού.

Σύμφωνα με την Παγκόσμια Τράπεζα, οι χώρες που επλήγησαν από την πανδημία είδαν αύξηση από 46% μέχρι 77% σε υπηρεσίες  πληροφοριών και επικοινωνίας.  Οι online  αγορές στις ΗΠΑ αναμένεται να αυξηθούν κατά 18%-στα 710 δισ. δολάρια-, σύμφωνα με την eMarketer,  ενισχύοντας έτσι και άλλους τομείς όπως τα logistics.

Τα θύματα της πανδημίας

Μεγάλοι χαμένοι της πανδημίας αποτελούν οι κλάδοι των αερομεταφορών, του τουρισμού και της διασκέδασης.

Έρευνα της Παγκόσμιας Τράπεζας κατέγραψε μείωση της ζήτησης που κυμάνθηκε από 67% μέχρι 79% στα εστιατόρια και τα ξενοδοχεία στις  χώρες που «νόσησαν» από κορωνοϊό.

Παρόλα αυτά τα στατιστικά στοιχεία δεν αντικατοπτρίζουν ολόκληρη την εικόνα, σύμφωνα με τον Μπαχίζ Ελ-Ρέις, συνεργάτη της εταιρίας παροχής συμβουλευτικών υπηρεσιών Kearney, ο οποίος διαβλέπει ότι η αύξηση της ανεργίας θα επηρεάσει τις καταναλωτικές δαπάνες . Για τον ίδιο μάλιστα το τέλος της πανδημίας δεν μας εξασφαλίζει καν το τέλος της αβεβαιότητας.

Οι νέες τάσεις

«Έχουμε μια σειρά από αβεβαιότητες που σκάνε μαζί. Έχουμε αβεβαιότητα λόγω του Brexit, λόγω της ύφεσης και λόγω της κλιματικής αλλαγής», υποστηρίζει τονίζοντας πως στο εξής οι καταναλωτές θα γίνουν πιο επιλεκτικοί στο πώς ξοδεύουν τα χρήματά τους, ακόμη και όταν πρόκειται για προϊόντα τεχνολογίας. Και ο Τζόρνταν Στράους της Kroll συμφωνεί.

Ο Στράους στην αρχή της πανδημίας δημιούργησε ένα χάρτη στον οποίο αντικατοπτριζόταν ο κοινωνικός και οικονομικός αντίκτυπος του κορωνοϊού σε 61 περιοχές και δεκάδες κλάδους της οικονομίας.  Το βασικό συμπέρασμα, υποστηρίζει, είναι ότι όποιος παράγει ένα προϊόν ή μία υπηρεσία η χρήση ή η αγορά των οποίων δεν καθίσταται απαραίτητη, και άρα μπορεί να αναβληθεί, θα σημειώσει πτώση. «Θα υπάρξουν κάποιοι πολύ μεγάλοι νικητές, αλλά όλοι οι υπόλοιποι θα βιώσουν μια οικονομική καταστροφή», σχολιάζει.

Και αυτό ισχύει για όλους τους κλάδους, από τον τεχνολογικό τομέα και τις φαρμακευτικές μέχρι τις υπηρεσίες φιλοξενίας και τα ταξίδια, προσθέτει. Οι φαρμακευτικές, για παράδειγμα, που παράγουν μη απαραίτητα προϊόντα, όπως το Viagra, σύντομα θα δουν ότι οι καταναλωτές τους δεν είναι πια διαθέσιμοι να ξοδέψουν για προϊόντα τέτοιου είδους, εξηγεί.  Όπως και το smartwatch δεν πρόκειται να συνεχίσει να θεωρείται απαραίτητο αξεσουάρ γιατί το smartphone αποτελεί  το πραγματικά βασικό προϊόν τεχνολογίας, συνεχίζει.

Η τάση αυτή θα αποδειχθεί ιδιαίτερα επίπονη στον κλάδο των ταξιδιών, όπου «παίζονται» μεγάλα περιθώρια κέρδους από λίγους πελάτες. Το 55-75% των κερδών των αερομεταφορέων , για παράδειγμα,  προέρχεται από τα επαγγελματικά ταξίδια τα οποία, ωστόσο, αφορούν μόνο το 10% των ταξιδιών, εξηγεί ο Ροκ Κάνα της  McKinsey.

Πλέον όμως οι περισσότεροι απολαμβάνουν την ευκολία της τηλεδιάσκεψης. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνα της McKinsey σε 14 χώρες, το 70-80% των υπεύθυνων αποσκοπούν στην έμφαση της διαδικτυακής πώλησης και διάδρασης.

Όλες οι επιχειρήσεις οφείλουν να προσαρμοστούν σε διαφορετικό είδος ζήτησης, συνεχίζει ο Κάνα εξηγώντας πως για τα ξενοδοχεία αυτό μπορεί να σημαίνει ότι πρέπει να προωθήσουν τα δωμάτιά τους ως προσωρινούς χώρους εργασίας. Στον τομέα των αερομεταφορών, από την άλλη, βλέπει τις low-cost αεροπορικές να διατηρούν πλεονέκτημα έναντι των υπόλοιπων αερομεταφορέων που παλεύουν να επιβιώσουν με δαπανηρά κόστη.

Ο Σκοτ Ντέιβις από την άλλη, διευθύνων σύμβουλος της Melius Research, σημειώνει ότι οι τάσεις που αναμένονται να καθορίσουν την καταναλωτική ζήτηση, όπως η ζήτηση για βιώσιμα προϊόντα, η ευρεία διάδοση της τηλεδιάσκεψης και το ηλεκτρονικό εμπόριο, είχαν ήδη αρχίσει να σχηματίζονται πριν από την επέλαση της πανδημίας, η οποία στην ουσία επιτάχυνε αυτές τις τάσεις.

Τέλος, ο Ντέιβις  προβλέπει ανάκαμψη στην βιομηχανία, η οποία οφείλει να αναδιαμορφώσει τα εργοστάσια ώστε να εξασφαλιστεί η συνεχής ροή της παραγωγής, ακόμη και κατά το χειρότερο σενάριο της πανδημίας.

 

www.naftemporiki.gr με πληροφορίες από FT

 
 
 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ