Η κλιματική αλλαγή και η οικολογική κρίση απασχολούν την ΕΕ - Του Κωνσταντίνου Μαργαρίτη

 

Η COP 26 που θα πραγματοποιηθεί στη Γλασκώβη θα είναι η ώρα της αλήθειας για την παγκόσμια κοινότητα. Οι πολίτες της ΕΕ εκφράζουν έντονα τις ανησυχίες τους για τα όσα συμβαίνουν και απατούν λύσεις από την ηγεσία της ΕΕ. Η Ευρώπη οφείλει να τρέξει γρηγορα και να φέρει τα αποτελέσματα που προσδοκά ο λαός.

Μια νέα έρευνα του Ευρωβαρομέτρου που δημοσιεύθηκε δείχνει ότι οι Ευρωπαίοι πολίτες πιστεύουν ότι η κλιματική αλλαγή είναι το πιο σοβαρό πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης. Περισσότερα από εννέα στα δέκα άτομα που απάντησαν στην έρευνα θεωρούν ότι η κλιματική αλλαγή αποτελεί σοβαρό πρόβλημα (93 %), με σχεδόν οκτώ στα δέκα άτομα (78 %) να το θεωρούν πολύ σοβαρό. Όταν τους ζητήθηκε να επιλέξουν το σοβαρότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει ο πλανήτης, πάνω από το ένα τέταρτο (29 %) επέλεξε είτε την κλιματική αλλαγή (18 %) είτε την υποβάθμιση της φύσης (7 %) είτε τα προβλήματα υγείας που οφείλονται στη ρύπανση (4 %).

Όσον αφορά την απάντηση σε επίπεδο πολιτικής, εννέα στους δέκα Ευρωπαίους (90 %) συμφωνούν ότι οι εκπομπές αερίων του θερμοκηπίου θα πρέπει να μειωθούν στο ελάχιστο, αντισταθμίζοντας παράλληλα τις εναπομένουσες εκπομπές ώστε να καταστεί η ΕΕ κλιματικά ουδέτερη έως το 2050. Σχεδόν εννέα στους δέκα Ευρωπαίους (87 %) πιστεύουν ότι είναι σημαντικό να θέσει η ΕΕ φιλόδοξους στόχους για την αύξηση της χρήσης ανανεώσιμων πηγών ενέργειας, ενώ το ίδιο ποσοστό πιστεύει ότι είναι σημαντικό η ΕΕ να παράσχει στήριξη για τη βελτίωση της ενεργειακής απόδοσης.

Ο Εκτελεστικός Αντιπρόεδρος για την Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία, κ. Φρανς Τίμερμανς, τόνισε: «Παρά την πανδημία και τις οικονομικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι Ευρωπαίοι, η στήριξη της δράσης για το κλίμα παραμένει υψηλή. Οι Ευρωπαίοι αναγνωρίζουν τους μακροπρόθεσμους κινδύνους που θέτουν οι κρίσεις του κλίματος και της βιοποικιλότητας, και αναμένουν από τη βιομηχανία, τις κυβερνήσεις και την Ευρωπαϊκή Ένωση να αναλάβουν δράση. Οι αριθμοί αυτής της έρευνας του Ευρωβαρομέτρου χρησιμεύουν ως έκκληση κινητοποίησης για πολιτικούς και επιχειρήσεις. Για την Ευρωπαϊκή Επιτροπή παρέχουν πρόσθετα κίνητρα για την οριστικοποίηση της νομοθεσίας «Fit for 55» που θα παρουσιάσουμε αργότερα αυτόν τον μήνα για να διασφαλίσουμε ότι θα επιτύχουμε τους στόχους μας για το κλίμα.»

Η πλειονότητα (64 %) των πολιτών της ΕΕ έχουν αναλάβει ήδη σε ατομικό επίπεδο δράση για το κλίμα και προβαίνουν συνειδητά σε βιώσιμες επιλογές στην καθημερινή τους ζωή. Όταν ρωτήθηκαν ποιον θεωρούν αρμόδιο για την αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής, οι πολίτες υπογράμμισαν την ανάγκη για διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις που θα συνοδεύουν την ατομική δράση, υποδεικνύοντας τις εθνικές κυβερνήσεις (63 %), τις επιχειρήσεις και τη βιομηχανία (58 %) και την ΕΕ (57 %). Περισσότεροι από οκτώ στους δέκα Ευρωπαίους που συμμετείχαν στην έρευνα (81 %) συμφωνούν ότι οι καθαρές μορφές ενέργειας θα πρέπει να λαμβάνουν μεγαλύτερη δημόσια χρηματοδοτική στήριξη, ακόμη και αν αυτό οδηγήσει σε μείωση των επιδοτήσεων για τα ορυκτά καύσιμα. Τρία τέταρτα των Ευρωπαίων (75 %) πιστεύουν ότι οι επενδύσεις στην οικονομική ανάκαμψη θα πρέπει να στοχεύουν κυρίως στη νέα πράσινη οικονομία.

Αναγνωρίζεται σαφώς ότι η αντιμετώπιση της κλιματικής αλλαγής προσφέρει ευκαιρίες στους πολίτες της ΕΕ και στην ευρωπαϊκή οικονομία.

Ο ΟΗΕ δημοσίευσε πρόσφατα την έκθεση της Διακυβερνητικής Επιτροπής για την κλιματική αλλαγή. Η έκθεση δεν αφήνει κανένα περιθώριο για αμφιβολίες. Η κλιματική αλλαγή προκαλείται απο τον άνθρωπο. Όλα μπορούνε να αλλάξουν.

Τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα ειναι μια μεγάλη επιτυχία που ειδικότερα στη Γερμανία έχουν  υψηλά ποσοστά αποδοχής. Η Πολωνία είναι σήμερα ο μεγαλύτερος εξαγωγέας για μπαταρίες αυτοκινήτων και ηλεκτρικά λεωφορεία στην ΕΕ.

Η Ευρωπαϊκή Πράσινη Συμφωνία,όπως τονίζει η πρόεδρος της ΕΕ κα Ούρσουλα φον ντερ  Λάιεν,φέρνει αποτελέσματα. Ο στόχος για μείωση των  εκπομπών τουλάχιστον κατα 55% μέχρι το 2030 ειναι εφικτός.

Η Ελλάδα έχει μείνει αρκετά πίσω και αν θέλει να διεκδικήσει «επενδύσεις του μέλλοντος» με διάρκεια οφείλει να δράσει άμεσα. Τα ευρωπαϊκά χρηματοδοτικά μέσα υπάρχουν. Μπορούν να αξιοποιηθούν;

 

 

Κων/νος Σ. Μαργαρίτης

Δημοσιογράφος

 

 

 

ΔΕΙΤΕ ΕΠΙΣΗΣ